L’IVAM recupera el realisme holandès d’entreguerres

  • L’exposició 'Reinventant la representació: l'art holandès d'entreguerres' reuneix 28 obres cedides pel Kuntsmuseum de l'Haia

VilaWeb
Redacció
26.09.2019 - 17:00

Entre les primeres avantguardes del tombant de segle que van experimentar amb la formalitat i l’art abstracte que va esdevenir hegemònic després de la Segona Guerra Mundial, hi ha un corrent que va quedar eclipsat, ignorat i fins i tot ‘condemnat’ pels moviments que el precediren i succeïren: el realisme holandès d’entreguerres. Ara l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) ha recuperat aquest corrent i el destaca amb l’exposició ‘Reinventant la representació: l’art holandès d’entreguerres, que es podrà visitar fins al 19 de gener.

És una col·lecció de vint-i-vuit obres fetes entre el 1920 i el 1940 i cedides pel Kuntsmuseum Den Haag de l’Haia i que manté una estreta relació amb la mostra ‘Temps convulsos. Històries i microhistòries en la col·lecció de l’IVAM, que es pot visitar des del febrer passat. Són dues mostres que exhibeixen l’esperit d’una època i d’uns anys turbulents tant políticament com socialment i econòmica.

‘Reinventant la representació’ compta amb obres dels pintors holandesos Charley Toorop i Pyke Koch, representants del realisme màgic holandès en els seus retrats, ‘amb una mirada profunda que desxifra sentiments i angoixa vital’, com explica el comissari de l’exposició, Josep Salvador. Aquest corrent poc conegut va sorgir en el període d’entreguerres i va abandonar els llenguatges avantguardistes per desenvolupar el poder revelador de la pintura amb una càrrega humana i existencial: aquests artistes tenien la intenció de tornar a ‘humanitzar’ l’art. És un corrent realista no pas naturalista sinó psicològic, que opta per mostrar una visió personal, íntima i sociopolítica de l’època. Aquest retrat el fan els artistes mitjançant, entre altres coses, la representació de les classes desafavorides amb una mirada respectuosa sobre aquests col·lectius.

Per contextualitzar l’exposició, l’IVAM completa la mostra amb obres del fons museístic de Mack Beckmann i Otto Dix, antics expressionistes que van obrir el camí a la nova objectivitat, i també de l’ex-dadaista George Grosz.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any