Un segment del pont Morandi, sobre el qual passa la carretera A10 per la ciutat de Gènova, s’ha esfondrat aquest dimarts deixant un balanç provisional de com a poc 35 morts.  El pont Morandi, que travessa el riu Polcevera al nord del centre de la ciutat es va trencar de sobte mentre estaven passant els vehicles. El pont és molt conegut perquè bona part del tràfic d’entrada a Itàlia passa per allí. El cap del Departament de Protecció Civil, Angelo Borrelli, va confirmar que almenys 30 cotxes i diversos camions estaven al pont quan aquest es va ensorrar.

Les causes d’aquest col·lapse són encara desconegudes. L’agència de notícies italiana Ansa assenyala que segons els primers indicis l’accident podria haver estat causat per un ‘fracàs estructural’ de l’obra.

El pont Morandi, conegut així pel nom del seu enginyer, va ser construït entre 1963 i 1967 sobre el riu Polcevera, l’estuari del qual es troba al port de Gènova. Té una longitud de 1.182 metres i es troba entre 45 i 55 metres sobre el sòl. L’any 2016 es va fer una renovació a fons del mateix però el debat sobre si estava en condicions ha sacsejat Itàlia

Diversos experts havien avisat dels problemes estructurals que tenia. Especialment ho va fer el professor associat d’estructures de formigó de la Facultat d’Enginyeria de Gènova, Antonio Brencich. En un article publicat el 2016 per ingegneri.info, l’especialista destacava ‘una valoració incorrecta dels efectes de la contracció del formigó que produïa un pla de carretera no horitzontal.’

Malgrat això preguntat pels mitjans italians, el director general d’Autostrade per l’Itàlia, el grup privat que opera les autopistes italianes, Giovanni Castellucci, va dir després de la tragèdia que ‘no tenia cap document que esmentés cap perill’ al pont.

El debat sobre si el pont estava en bones condicions o no i sobre si la infrastructura havia estat mal plantejada ha saltat a la premsa italiana i als mitjans polítics del país.  Segons el diari italià Il Fatto Quotidiano, en el moment de l’accident s’estaven fent operacions de reforma. Es tractava d’una consolidació de lloses, guiat, funcions de coberta i operació de reemplaçament de barrera bidireccional. Les obres, amb un cost de més de 20 milions d’euros, es van iniciar el 3 de maig i s’havien d’haver realitzat en un any.

Missatge de Vicent Partal

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb