Iryo, l’operadora valenciana d’alta velocitat que competeix amb Renfe i Ouigo

  • Avui comença la ruta entre Barcelona i Madrid i el 16 de desembre s'activa la línia entre València i Madrid

VilaWeb
Redacció
25.11.2022 - 02:00
Actualització: 25.11.2022 - 19:56

L’operadora privada d’alta velocitat Iryo, amb participació d’Air Nostrum, Globalvia i Trenitalia, ha començat avui els trajectes comercials. Tot i que el viatge inaugural de dilluns va ser entre Madrid i València, la primera línia que entra en funcionament és la que connecta Barcelona i la capital espanyola.

El 16 de desembre es posarà en funcionament el recorregut entre València i Madrid, amb setze trens diaris, i el 2 de juny de l’any vinent començarà a fer també l’eix Madrid-Conca-Albacete-Alacant, amb quatre trens diaris. En l’acte inaugural, el president de la companyia, Carlos Bertomeu, que també és el president d’Air Nostrum, va declarar: “Com a valencià que sóc, em fa una il·lusió especial que el nostre primer viatge amb passatgers es faça amb València com a ciutat de destinació.”

Els bitllets per a totes les destinacions han sortit a la venda per a tot el 2023, i els més econòmics costen divuit euros. Els responsables asseguren que són l’únic operador dels tres que ofereixen servei a l’estat espanyol que té bitllets flexibles oberts a tota mena de canvis sense cap cost afegit.

Bertomeu ha fet valer la col·laboració amb Trenitalia, que assegura que va sortir enfortida de la liberalització de l’alta velocitat italiana i que és la “companyia ferroviària més rendible d’Europa”. Sobre Globalvia, ha recordat que és capdavantera mundial en gestió de concessions en infrastructures i que opera set ferrocarrils en onze estats d’Europa.

Per la seva part, el president, Ximo Puig, ha destacat que la companyia té el domicili social al País Valencià, on s’ha fet el primer viatge.

Diferències entre Iryo, Renfe i Ouigo

A partir d’avui, hi ha tres operadores que tindran activitat al Principat i al País Valencià: Renfe, que opera amb dues marques, AVE i AVLO; la filial de la francesa SNCF, Ouigo, i Iryo, l’última a incorporar-s’hi.

AVO és la que té la tarifa base més barata, a partir de 7 euros, seguit de Ouigo, des de 9 euros, mentre que els d’Iryo són a partir dels 18 euros. Segons Bertomeu, Iryo no és una companyia de baix cost sinó amb bons preus, i diu que preveuen de rebaixar entre un 15% i un 20% els preus de bitllets “en totes les classes”.

La marca de baix cost de Renfe té només servei de classe turista; Ouigo tampoc compta amb primera classe, però sí que té un servei anomenat Ouigo Plus que inclou, entre més, un seient més gran. En canvi, Iryo té quatre tarifes diferents, l’anomenada Inicial, similar a les d’AVLO i Ouigo, i tres més, Singular, Singular Only You i Infinita, orientades al viatger de negocis.

Sobre la freqüència dels trajectes, ALVO ofereix vuit viatges diaris entre Barcelona i Madrid, quatre per sentit, ​​i sis viatges entre València i Madrid, tres per sentit. Entre AVLO i AVE, Renfe ofereix, actualment, cinquanta-quatre freqüències diàries entre Barcelona i Madrid.  Ouigo opera deu freqüències diàries, cinc per sentit, tant de Barcelona a Madrid com de València a Madrid. Iryo oferirà un tren cada hora entre Barcelona i Madrid, ​​amb un total de trenta-dues freqüències diàries, setze per sentit.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any