dependència

La Cambra de Comerç de Barcelona adverteix que Catalunya és, amb diferència, el territori de l’estat espanyol més perjudicat per la distribució territorial de la inversió en infraestructures, situació que s’ha agreujat en el període de recuperació econòmica després de la crisi. Així es desprèn de l’estudi ‘Impacte econòmic del dèficit d’inversió en infraestructures de l’estat a Catalunya‘, presentat aquest matí. Arran del document, la Cambra conclou que cal l’execució immediata de les inversions estatals o, si no pot sostenir el ritme d’execució adequat, la transferència a la Generalitat dels recursos econòmics o els actius equivalents per a evitar ‘una espiral de promeses pressupostàries incomplertes’ i que s’ampliï el dèficit en la dotació de capital en infraestructures.

L’informe explica que, malgrat que és una de les economies que ha encapçalat la recuperació, Catalunya perd posicions en el repartiment de la inversió estatal. En el període 2013-2018, l’estat espanyol ha destinat a Catalunya només el 12% de la inversió regionalitzada en infraestructures de transport, un percentatge inferior al 16,5% de mitjana al període anterior (2001-2012). En aquest sentit també cal remarcar les dades d’enguany i que avançava Jordi Goula en un article publicat a VilaWeb. La inversió pública a Catalunya el primer semestre del 2019 ha caigut un 9% i és de l’11,8% del total executat per l’estat espanyol, quan l’aportació al PIB és del 19,2%

La manca d’inversió a Catalunya s’evidencia quan es compara el percentatge d’inversió en relació amb la demanda de cada una de les quatre tipologies d’infraestructures de transport. Per Catalunya circula el 12% dels vehicles que van per carretera de competència estatal (el 15% si únicament es compten els pesats), el 23% del trànsit de passatgers ferroviari, el 20% de passatgers dels aeroports espanyols i el 18% del trànsit portuari de mercaderies. En canvi, l’estudi diu que Catalunya ha rebut el 9,0% de la inversió estatal en carreteres, el 13,1% de la inversió en ferrocarril, el 10,4% de la inversió en aeroports i el 15,7% de la inversió en ports. A més, destaca que en les quatre categories d’infraestructures, la participació de Catalunya és força inferior al seu pes econòmic (19%) i també al pes de la població (16%).

Font: Impacte econòmic del dèficit d’inversió en infraestructures de l’estat a Catalunya

L’informe estima que, si l’estat espanyol hagués executat el 100% de la inversió d’infraestructures de transport pressupostada a Catalunya, hauria tingut com a impacte macroeconòmic la facturació addicional de gairebé 20.000 milions d’euros i la contribució al PIB català de 8.000 milions d’euros (el 3,3% del PIB). A més, hauria suposat la creació i manteniment de 111.500 llocs de treball a temps complet, la generació de 3.776 milions d’euros en rendes salarials i de 3.895 milions d’euros en rendes fiscals i cotitzacions.

Calen 45.000 milions d’euros en inversions per a eliminar el dèficit en infraestructures

Segons l’estudi, per tal d’eliminar el dèficit d’estoc de capital en infraestructures de cara a 2030 hauria de ser de 3.800 milions d’euros anuals des d’enguany fins al 2030, amb un volum total d’inversió acumulada bruta de 45.333 milions. Aquesta xifra inclou el 2% de depreciació de l’estoc de capital per mantenir els actius en funcionament i substituir les infraestructures que han esgotat la vida útil.

El ritme d’inversió bruta anual de 3.800 milions d’euros, que l’informe diu que caldria repartir entre les administracions públiques i el sector empresarial, suposaria un augment substancial respecte als 2.576 milions d’euros d’inversió bruta de mitjana anual a Catalunya feta durant el període 2001-2013.

 

Aquest article que llegiu es publica gràcies als subscriptors voluntaris, que amb el seu suport econòmic i periodístic són la clau perquè VilaWeb us arribi cada dia. Si podeu contribuir amb una petita quota a fer de VilaWeb un mitjà encara més independent i de més qualitat, us demanem que us apunteu clicant ací.