‘Honeyland’ i ‘Me llamo Violeta’ triomfen al palmarès del DocsBarcelona

  • El festival tanca el seu 22è any amb 12.500 espectadors, un 7% més que el 2018

VilaWeb
ACN
25.05.2019 - 22:17
Actualització: 26.05.2019 - 19:24

El documentari Honeyland, que retrata la Macedònia rural i insta a la preservació de l’ecosistema, ha guanyat el Premi DocsBarcelona TV3 al Millor Documentari en un any en què també s’ha premiat el treball sobre la commovedora lluita dels menors transsexuals de Me llamo Violeta, que ha rebut els guardons del públic i d’Amnistia Internacional. DocsBarcelona ha tancat avui el seu 22è any amb un creixement de públic a les sales durant deu dies, amb un total de 12.500 espectadors, un 7% més que el 2018. Enguany el festival s’acomiada amb la projecció de El Pepe, una vida suprema, d’Emir Kusturica, retrat de l’ex-president de l’Uruguai Pepe Mujica.

Així mateix, s’ha fet una Menció Especial a Chris the Swiss, de la directora suïssa Anja Kofmel, que investiga la mort del seu cosí, periodista que cobria la Guerra dels Balcans i que va ser assassinat fa vint anys en estranyes circumstàncies. El jurat en destaca la ‘manera com afronten les generacions que no han viscut un conflicte, en aquest cas la Guerra dels Balcans. Per la barreja de llenguatges com són l’arxiu, l’animació i investigació periodística’.

D’entre els films projectats a la Secció Oficial Panorama, els membres del jurat també han atorgat el Premi Nou Talent, dirigit a cineastes debutants, a la kenyana Beryl Magoko per In Search, tant esgarrifosa com esperançadora, ‘pel valor de la directora i el seu impuls creatiu per a explicar la seva pròpia història, la mutilació genital femenina, des del respecte de la decisió individual de com afrontar les conseqüències’.

El premi de la Secció Oficial Latitud, dedicada a la producció de la península Ibèrica i l’Amèrica Llatina, és patrocinat per Antaviana Films. El jurat, format per Josep Maria Aragonès, Montse Majench i Alejandro Morales, ha reconegut Cachada, de l’espanyola Marlén Viñayo, instal·lada al Salvador i formada a l’ESCAC. Allí segueix un grup de víctimes de violència masclista que troben la manera d’expulsar els seus dimonis fent teatre. El jurat l’ha triat ‘per la valentia de fer visible un tema universal, com unes dones maltractades sexualment i per la vida deixen de ser víctimes a partir d’expressar el seu dolor davant la càmera. Un projecte integral de DocsBarcelona Industry del qual valorem l’esforç de la directora per a fer un projecte amb pocs recursos que albira un talent prometedor’.

Per la seva banda, la secció What the Doc!, que es fixa en el risc i la innovació, ha premiat Lapü, dels colombians Juan Pablo Polanco i César Alejandro Jaimes, per haver-se aproximat amb ‘una mirada curada, delicada i plena d’intencionalitat emocional al món dels rituals i l’invisible mitjançant els somnis de la protagonista; convidant-nos a un viatge entre els vius i els morts de la comunitat Wayuu sense hermetismes ni artificis, purament presents’, en paraules de la jurat Diana Toucedo.

 

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any