22.06.2026 - 21:40
Com ja és tradició, la Flama del Canigó recorrerà tot el país per distribuir el foc que ha d’encendre milers de fogueres la nit de Sant Joan. A la matinada, la flama es renova al cim del Canigó i es comença a repartir gràcies a centenars de voluntaris i equips de foc, que seran els encarregats de distribuir-la arreu dels Països Catalans.
Enguany, la flama passarà per 300 indrets de tot el país i a les 12.00 arribarà al Parlament de Catalunya, com ja és tradició d’ençà del 1980.
La Flama del Canigó és una tradició vinculada a la festa ancestral del solstici d’estiu i, alhora, un símbol nacional de primer ordre. “La Flama del Canigó renovada cada any, com si es tractés d’un vot, vol transmetre un missatge d’unitat dels Països Catalans”, explica el folklorista Amadeu Carbó: “La Flama del Canigó ha esdevingut institució per voluntat popular. A diferència d’unes altres construccions polítiques o simbòliques, aquesta ha nascut i ha crescut del poble, i han estat les institucions les qui l’han ratificada, acollint-la i reconeixent-la en les rebudes.”
Vine a rebre la flama dels Països Catalans al teu barri, poble o ciutat! 🔥
Com marca la tradició, a cim del Canigó es regenera la flama que dona vida a les fogueres de Sant Joan d'arreu dels Països Catalans.
Consulta el mapa d'actes de rebuda de la Flama!… pic.twitter.com/eYsT6jDALQ
— Òmnium Cultural (@omnium) June 21, 2026
El 22 juny, tres membres del Cercle de Joves de Perpinyà recullen el foc que ha estat preservat al Castellet d’ençà de l’any anterior i enfilen muntanya amunt fins al cim. Allà, juntament amb uns altres membres de l’equip de foc, renoven la flama: el foc vell encén el foc nou i, amb la negror de la nit, comencen a davallar del Canigó amb fanals i torxes. És llavors quan comença la distribució de la flama per tots els racons dels Països Catalans: pobles, viles, ciutats, barris, veïnats…
A quins indrets hi haurà actes de la Flama del Canigó?
Òmnium Cultural és la principal entitat encarregada de mantenir viva la Flama del Canigó cada revetlla de Sant Joan. Coordinant-se amb el teixit associatiu dels pobles i ciutats, s’organitzen tota mena d’activitats entorn de l’arribada de la flama en més de 300 indrets. En aquest mapa podeu consultar a quins llocs del país arribarà enguany, amb els horaris i les activitats planificades.
Ramon Torra i Orra, l’encarregat del discurs
Cada any, a l’aplec d’equips de foc de Sant Joan, es decideix conjuntament a qui es demanarà de fer el missatge que es llegirà a tots els Països Catalans abans d’encendre les fogueres. Enguany, el missatge oficial de Sant Joan anirà a càrrec de Ramon Torra i Orra, precursor i organitzador del moviment dels Focs de Sant Joan i de la Flama del Canigó als Països Catalans d’ençà dels anys 60.
La tradició de les fogueres
La tradició de les fogueres de Sant Joan és una celebració molt antiga, transmesa de generació en generació durant segles. Amb les fogueres, els primers pobladors de les nostres comarques celebraven la nit més curta de l’any, el solstici d’estiu. Amb el pas del temps, aquelles celebracions prehistòriques s’han anat transformant en els focs de Sant Joan actuals.