05.08.2026 - 11:06
|
Actualització: 05.08.2026 - 17:54
El relat és el mateix. Les imatges enregistrades el dia de la manifestació contra la turistificació, convocada per Menys Turisme, Més Vida, diumenge 26 de juliol, també són molt clares. La violència de la policia espanyola en una manifestació pacífica va ser desproporcionada. Durant tots aquests dies, els ferits s’han ajuntat per presentar una demanda col·lectiva, a més de les demandes individuals, contra els agents involucrats. Avui ja en són vint-i-cinc.
Na Mariona ha explicat davant dels mitjans com va viure els fets. Era al passeig Sagrera amb l’avinguda Antoni Maura. Ja tornaven d’una manifestació que havia acabat, quan, de manera inesperada, van sentir els cops de porra. “Va venir per darrere un grup de policies. Amb els nervis, no sabria dir quants eren. Empenyien la gent perquè partís, que era el que estàvem fent”, conta. Un policia va etzibar un cop de porra a un amic. Un altre, li va posar l’escut a l’esquena i va donar una porrada a la testimoni. “Va ser inesperat. Pràcticament ni vam veure que venguessin cap a nosaltres”, diu. I afegeix: “Fugíem d’allà i ens vam sentir perseguits”. El resultat, per ella, va ser d’una contusió, tot i que va haver d’anar a l’hospital per evitar danys menors.
Una altra testimoni ferida, que prefereix no donar el seu nom, conta un relat semblant. Era amb els amics a una cantonada. La policia ja havia partit, però de cop van començar a veure furgons, motos i sirenes. Al cap d’un moment, els crits de la policia, “com si fos una guerra”. A un amic seu el van empènyer contra un arbre, a un altre que va protestar el van sonar cops de porra de dalt a baix i, per sort, va es va poder protegir perquè no el ferissin al cap. “Jo els deia: però què estic fent? Anaven cap a nosaltres donant cops de porra de manera indiscriminada. Estàvem amb els braços alçats”, conta. Ni justificacions ni explicacions de res per part dels agents.
Elles dues són part de les vint-i-cinc persones que posaran aquesta demanda conjunta perquè es depurin responsabilitats. Siguin polítiques o professionals. El portaveu de la plataforma Menys Turisme, Més Vida, Jaume Pujol, ha insistit amb la idea que les càrregues van ser injustificades i amb gran violència. També Alerta Solidària. El portaveu, Àlvar Hervalejo, ha explicat que sospiten que el nombre de ferits és més gran que no vint-i-cinc. D’aquests, quinze van necessitar assistència mèdica, la majoria per contusions que es curaran les pròximes setmanes.
🫂 A totes les persones afectades: no us deixarem soles. pic.twitter.com/np8rGEObHi
— MENYS TURISME MÉS VIDA (@menysturisme) August 5, 2026
Però també hi va haver dues persones amb ferides al cap. Una d’elles va necessitar sis punts de sutura i l’altra va haver d’esperar 48 hores a poder sortir de l’hospital per mor d’una hemorràgia al cap. “Són uns fets molt greus. Les càrregues van ser indiscriminades i les proves són als informes mèdics”, diu, que ara recopilen per posar en marxa les denúncies. També estudien totes les imatges de la manifestació per a identificar els agents i posar les denúncies focalitzades en ells.
Els portaveus han demanat, de nou, responsabilitats polítiques pels fets. “No aconseguireu aturar les mobilitzacions contra el moviment”, han sentenciat, animant la gent a participar a la pròxima concentració a Sóller dissabte.