Segons un informe del Wall Street Journal del 14 de setembre, un estudi intern en mans dels responsables de Facebook demostrava que Instagramla plataforma més utilitzada pels adolescents– era perjudicial per a la imatge corporal i el benestar de les noies, però van ocultar aquestes dades per continuar fent negoci, com sempre.

La política de Facebook de perseguir els beneficis sense tenir en compte els danys documentats ha generat comparacions amb les grans tabaqueres. Aquestes empreses sabien els anys cinquanta, que els seus productes eren cancerígens, però ho van negar públicament durant el segle XXI.

Aquells qui estudiem l’ús de les xarxes socials pels adolescents no necessitem un estudi de recerca intern suprimit per a saber que Instagram pot perjudicar-los. De fet, existeixen un munt de treballs revisats per experts que van en aquesta direcció.

Entendre l’impacte de les xarxes socials en els adolescents és important perquè gairebé tots s’hi connecten cada dia. Una enquesta del Pew Research Center demostra que el 89% dels adolescents diuen estar connectats “gairebé constantment” o “unes quantes vegades el dia”.

Estar connectat és una part omnipresent a la vida dels adolescents. Tanmateix, els estudis demostren sistemàticament que com més fan servir aquesta plataforma, més dolent és el benestar general, l’autoestima, la satisfacció vital, l’estat d’ànim i la relació amb la pròpia imatge corporal. De fet, un estudi va descobrir que com més empraven Instagram els estudiants universitaris durant el dia, més dolent era l’estat d’ànim i la satisfacció vital aquell dia.

Comparacions poc saludables

Però Instagram no és problemàtic simplement perquè sigui popular, sinó que hi ha dues característiques clau que la fan una plataforma que presenta riscs. En primer lloc, permet que els usuaris segueixin tant a amics i coneguts com a famosos. Aquests poden presentar una imatge manipulada i filtrada d’un cos poc realista i oferir la falsa idea de tenir una vida perfecta.

Encara que totes les xarxes socials permeten que els usuaris siguin selectius amb allò que mostren al món, Instagram és famosa per la capacitat d’edició i d’afegir filtres a les fotografies. A més, és la plataforma més popular entre celebritats, models i influenciadors. Així, Facebook ha quedat relegat a les mares de família i als avis que no són “guais”. Per als adolescents, aquesta perfecta combinació de famosos i versions retocades dels coneguts presenta l’entorn idoni per a una creixent comparació social, o per a assimilar-se a algú que és “millor” en algun aspecte.

Els éssers humans, per regla general, es fixen en els altres humans per a saber com encaixar i per a jutjar les pròpies vides. Els adolescents són especialment vulnerables a aquestes comparacions. Gairebé tothom recorda la preocupació per encaixar a l’institut. Instagram agreuja aquesta preocupació. És difícil comparar-se amb una model que té un aspecte fantàstic, encara que filtrat, però pot ser encara pitjor quan la comparació és amb una persona amb la qual convius. En aquest sentit, comparar-se negativament amb l’altra gent porta les persones a sentir enveja de vides i cossos aparentment millors.

Fa poc els investigadors fins i tot van intentar de combatre aquesta tendència tot recordant als usuaris d’Instagram que les publicacions eren poc realistes. No va funcionar. Les comparacions negatives, gairebé impossibles de frenar, continuaven generant enveja i una disminució de l’autoestima. Fins i tot als estudis en què els participants sabien que les fotografies que els mostraven havien estat retocades i modificades, les adolescents continuaven sentint-se pitjor amb el seu cos després de veure-les. Per a les noies, que tendeixen a fer més comparacions socials, aquests efectes són encara pitjors.

Objectivació i imatge corporal

Instagram també és arriscat per als adolescents per l’èmfasi que fa en les fotografies corporals, que porta els usuaris a centrar-se en com els veuen. La nostra recerca demostra que per a les noies adolescents –i com més va més per als nois– pensar en el propi cos com a objecte d’una fotografia augmenta els pensaments preocupants sobre com es veuen davant les altres persones i això, els genera vergonya. El simple fet de fer-se una “selfie” per a publicar-la després, els fa sentir pitjor amb el seu aspecte davant l’altra gent.

Ser un objecte per a ser vist no ajuda la “generació de la selfie” a sentir-se empoderada i segura de si mateixa, sinó que pot tenir exactament l’efecte contrari. No es tracta de preocupacions de salut insignificants, atès que la insatisfacció corporal durant l’adolescència és un predictor poderós i consistent dels posteriors símptomes de trastorn alimentari.

Facebook ha reconegut internament allò que els investigadors fa anys que documenten: Instagram pot ser perjudicial per als adolescents. Els pares poden ajudar si parlen sovint amb els fills sobre la diferència entre l’aparença i la realitat, si els animen a interactuar amb els companys cara a cara i a utilitzar el cos de manera activa en lloc de centrar-se en la selfie.

La gran pregunta serà com gestionarà Facebook aquests resultats perjudicials. La història i els tribunals han estat poc tolerants amb l’enfocament de les grans tabaqueres.

Christia Spears Brown és professora de psicologia a la Universitat de Kentucky. Aquest article es va publicar originalment a The Conversation.

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.