15.09.2026 - 09:26
|
Actualització: 15.09.2026 - 10:11
Les autoritats dels Estats Units han confirmat que han desplegat armes de “control de l’espai” en òrbita i han remarcat que aquestes capacitats permeten de “defensar” el país davant “accions hostils dels adversaris”. És el primer reconeixement oficial de Washington sobre l’existència d’aquesta capacitat.
“Avui continuem garantint que estem preparats per a afrontar els desafiaments d’unes amenaces en evolució, apareguin on apareguin”, ha dit el secretari de la força aèria dels EUA, Troy Meink: “Els Estats Units disposen ara d’armes de control de l’espai en òrbita capaces de defensar les forces conjuntes davant accions hostils dels adversaris.”
Meink ha explicat a l’Air, Space and Cyber Conference que l’anunci era intencionat i que les paraules emprades “han estat molt ben pensades”.
“És crucial que mantinguem el nostre domini, no solament a l’aire, sinó també a l’espai. Per això hem hagut de fer passos per a garantir que, si ens amenacen, puguem afrontar la situació”, ha assegurat.
Tanmateix, ha refusat de donar més detalls sobre aquestes capacitats militars. Ha argumentat que, si bé reconèixer l’existència d’aquest armament en òrbita podia tenir un efecte dissuasiu, “parlar dels detalls d’allò que es fa no beneficiaria aquesta dissuasió”, segons una nota publicada a la pàgina web de la conferència.
“No parlarem dels detalls d’allò que fem, ni de si hem fet proves o no, ni de res semblant”, ha insistit: “Simplement, diria que l’entorn espacial és crucial per a la seguretat militar i econòmica, i hem de garantir que els Estats Units hi puguin actuar lliurement.”
Per una altra banda, un portaveu de la força aèria nord-americana ha remarcat, en declaracions a la cadena de televisió ABC, que “aquestes capacitats es poden fer servir amb finalitats ofensives i defensives, segons les ordres dels comandaments de combat”.
“Els EUA han advertit sobre les proves i la posada en servei d’armes russes i xineses d’ençà del 2007. Arran de les seves accions, ja no hi ha cap dubte que l’espai és un àmbit d’operacions bèl·liques”, ha comentat el portaveu.
“La comunicació oberta reforça la dissuasió, evita errors de càlcul de l’adversari i normalitza les operacions espacials al mateix nivell que les dels altres components de les forces armades”, ha afegit.
L’anunci afegeix més preocupació internacional per la possible militarització de l’espai i l’obertura una nova cursa armamentista.