ACN Lleida.-La Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, ha presentat aquest dissabte en una jornada a la Universitat de Lleida un nou instrument per millorar l’ensenyament de les llengües estrangeres a les escoles. Es tracta del ‘Termòmetre Lingüístic’, una eina que diagnostica la competència lingüística dels infants quan tenen cinc anys. Aquest instrument permet adaptar l’aprenentatge a les possibilitats de cada alumne i, alhora, que cada centre pugui desenvolupar el seu propi model. Els experts recomanen també que les escoles posin en valor les llengües maternes dels alumnes nouvinguts com un element clau perquè se sentin acollits però també perquè s’ha comprovat científicament la interrelació entre diferents idiomes en facilita l’aprenentatge. La jornada porta per nom ‘Fem l’Escola Plurilingüe’ i hi participen unes 120 persones, sobretot mestres d’Infantil i Primària i membres d’equips directius de centres educatius lleidatans. Al conjunt de Catalunya hi ha unes 200 escoles implicades en aquest projecte per millorar l’ensenyament de diferents llengües, mig centenar de les quals a les comarques de Lleida. També n’hi ha una trentena a les Illes i 58 a Occitània.

Es tracta de “convertir les interferències entre llengües, com passa amb el català i el castellà, en transferències positives d’aprenentatge”, de manera que “totes les llengües s’aprenguin de forma interrelacionada”. Aquest és l’objectiu principal del projecte d’escola plurilingüe que impulsa la Societat Catalana de Pedagogia, segons ha explicat el seu president, Martí Teixidó, després de constatar que l’aprenentatge de llengües com l’anglès no ha resultat prou eficaç a Catalunya en els darrers anys. El projecte té com a eina fonamental el ‘Termometre Linguïstic”, que diagnostica les competències lingüístiques a P-5 i proporciona pautes perquè cada centre pugui desenvolupar el seu propi model segons el context on es troba i la composició del seu alumnat. Teixidó ha admès que a hores d’ara el punt feble encara és la manca de professors plurilingües a les escoles, “una situació que segur que millorarem en 3 anys”.El president de la Societat Catalana de Pedagogia ha insistit que la llengua vertebradora a les escoles ha de continuar sent el català però cal investigar sobre noves didàctiques que facilitin l’aprenentatge de llengües estrangeres, i sobretot de l’anglès. Teixidó també ha remarcat que el model d’escola plurilingüe que impulsen recomana també que a les aules “se sentin les llengües maternes dels alumnes de famílies nouvingudes, encara que sigui per dir bon dia o gràcies”. En aquest sentit, assegura que la visualització de les seves llengües farà que se sentin acollits i revertirà positivament amb la voluntat que aquests infants tindran de parlar en català quan siguin adolescents, una etapa en què molts es neguen a parlar-lo tot i que el coneixen perquè l’han après a l’escola.Avaluació de quatre habilitats La Societat Catalana de Pedagogia està impulsant, amb la col·laboració del Departament d’Enseyament, la recerca i el desenvolupament d’aquesta prova que permet fer un diagnòstic pedagògic de competència lingüística i pronosticar l’amplitud de llengües que es poden aprendre. El ‘Termòmetre Lingüístic’ es composa de sis làmines a partir de les quals el mestre avalua l’habilitat fonètica, la memòria auditiva, la riquesa lèxica i la capacitat d’expressió dels alumnes en una situació habitual de classe. A partir d’aquí, proposa itineraris diferencials segons la competència lingüística dels infants.Tot el procés va començar el 2012. La coordinadora de l’equip de recerca, Carme Rider, ha explicat que actualment s’estan recollint les experiències dels centres que ja hi participen per anar millorant els materials i alhora s’organitzen jornades de formació com la d’aquest dissabte a Lleida per sumar nous centres interessants a investigar sobre aquesta nova didàctica de les llengües. El Termòmetre Lingüístic queda inclòs en el Marc d’Ensenyament de Llengües Vives, un marc de referència fonamentat per a l’elaboració del projecte d’ensenyament plurilingüe a les escoles de llengua catalana, obert a les llengües romàniques amb l’anglès com a llengua transnacional. El Grup Promotor Santillana, amb conveni de mecenatge científic, assumeix l’edició i la distribució del material, i la Fundació Carulla hi dóna suport.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]