ACN Barcelona.-El Departament d’Ensenyament, a través de la Inspecció d’Educació, ha impulsat un projecte transnacional per tal de capacitar les escoles per poder avaluar l’equitat, entesa com a millora de l’abandonament i absentisme escolar, de la convivència i de la inclusió, amb l’objectiu final d’afavorir la igualtat d’oportunitats de l’alumnat. Vuit institucions participaran al programa per crear un marc per avaluar aquesta equitat i un curs de formació per a directius escolar. El projecte té una durada de 2 anys, preveu quatre reunions per desenvolupar-lo i jornades de formació als diferents països per conscienciar als agents educatius. La iniciativa disposa d’un pressupost de 166.258 euros fins el 2019.

Les vuit institucions participants, a més de la Inspecció d’Educació de Catalunya, són el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Institut El Calamot (Gavà), The Wales Centre for Equity in Education de la University of Wales Trinity Saint David (Carmarthen. Gal·les), Inspectoratul Scolar Judetean Sibiu (Sibiu. Romania), Universitatea Lucian Blada Din Sibiu (Sibiu. Romania), Scholengroep Brussel (Brussel·les. Bèlgica), Istituto Comprensivo Casati (Muggiò. Llombardia. Itàlia) i Ufficio Scolastico Regionale per la Lombardia AT Monza e Brianza (Monza. Llombardia. Itàlia). A banda de crear el marc d’avaluació per l’equitat, el projecte es proposa desenvolupar pràctiques escolars que fomentin l’equitat en educació, capacitar els directius escolars per liderar canvis que augmentin l’equitat en els centres educatius, i promoure la conscienciació i col·laboració en la comunitat educativa per fomentar l’equitat. El projecte comptarà amb un Comitè de direcció format per un representant de cada institució, que liderarà el projecte, establirà els criteris generals, els fluxos i equips de treball, l’agenda del projecte, resoldrà possibles problemes i prendrà les decisions finals. El programa està constituït per diferents activitats generals, com pot ser la creació del marc per avaluar l’equitat, la guia metodològica per a l’avaluació de l’equitat, eines digitals, cursos de formació, i un portal web en educació. També es preveuen activitats de disseminació, un butlletí informatiu i trimestral, la web del projecte i la participació en reunions i jornades locals per difondre projectes. Entre les activitats generals però, destaquen activitats amb alumnes, com l’enregistrament de pràctiques d’equitat en els centres o activitats de conscienciació; l’Erasmus+ Corner, que és un tauler de cada institució amb informació del projecte; reunions institucionals, en què cada institució organitzarà reunions periòdiques de treball i de difusió del projecte; i l’ús d’eines digitals, com google Drive, Skype, Twitter i Moodle. Per tal d’implementar el projecte, els membres de les institucions participants duran a terme quatre reunions transnacionals. La primera, del 22 al 24 de novembre de 2017 a Itàlia, serà de diagnosi i s’hi realitzarà l’assignació de tasques i responsabilitats. El maig de 2018 es farà la primera reunió de desenvolupament a Gal·les, on es crearà el curs de formació per a directius escolars i es desenvoluparà el marc per a l’avaluació de l’equitat. La tercera, el novembre de 2018 a Romania, tractarà sobre el desenvolupament d’eines digitals i guia metodològica per a l’avaluació de l’equitat; també es farà una selecció i implementació de bones pràctiques als centres educatius. La darrera, a l’abril de 2019 a Brussel·les, s’aplicaran les eines digitals creades per avaluar l’equitat, es farà una avaluació final del projecte i es prepararan els esdeveniments multiplicadors a cada país. Al febrer de 2018 s’organitzarà un curs de formació a Barcelona per al personal de les institucions del projecte, amb l’objectiu que els membres del projecte aprofundeixin en els coneixements sobre la temàtica. El curs tindrà una durada de 5 dies, i preveu l’assistència de 30 participants, 3 participants de cada institució i 6 participants de Brussel·les. Amb aquesta actuació, el Departament d’Ensenyament referma la seva aposta per fomentar l’equitat en els centres educatius, després de la creació, el juliol, de l’Observatori de l’Equitat en el Sistema Educatiu no Universitari, un instrument de consulta i d’assessorament en l’àmbit de les polítiques educatives des de la perspectiva de l’equitat i la igualtat d’oportunitats.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]