Els viatges sorpresa són el nou turisme

VilaWeb
Ester Piró
23.10.2018 - 10:21
Actualització: 23.10.2018 - 10:36

Viatjar és un plaer cada cop més assequible per a tota mena de públic i sobretot després de l’aparició de les agències de viatge que ofereixen sortides amb destinació sorpresa. Tal com explica l’Aina, una noia còmplice d’aquesta innovadora experiència, amb tres simples passos pots aconseguir un viatge ràpid, fàcil i econòmic.

Aquesta nova forma de viatjar trenca amb tots els esquemes tradicionals del turisme, i precisament per això té tant d’èxit entre el públic majoritàriament jove.
Organitzar els viatges en família, escollir quina ciutat visitar, comprar els vols i triar l’hotel que més s’adapta a les necessitats de cadascú ha quedat enrere amb l’aparició d’aquestes noves plataformes.

L’aventura comença determinant el nombre de persones que efectuaran el viatge, escollint les dates i finalment, triant l’aeroport d’origen. Un cop fet el pagament, esperar és l’únic que s’ha de fer abans de viatjar, ja que es coneix el destí 48 o 24 hores abans de volar-hi. Un cop allà, l’agència es preocupa d’enviar informació als clients sobre l’allotjament i els vols, aconseguint d’aquesta manera un tracte gairebé personalitzat. L’Aina Velasco ens confia com va viure la seva experiència sorpresa.

Les opinions sobre aquesta nova tendència són d’allò més diverses: des del ‘’repetiria un viatge així’’ fins al ‘’m’hauria sortit més econòmic organitzar-ho pel meu compte’’.

 

En l’actualitat hi ha moltes empreses que ofereixen aquest servei, però cadascuna amb matisos diferents que les fan característiques. Tot va començar amb Waynabox, l’agència pionera fundada per tres catalans que van decidir presentar a l’edició del Mobile World Congress del 2015 una idea molt innovadora: la possibilitat de viatjar per només 150 € incloent els vols i allotjament amb una única condició: coneixent la destinació tan sols 24 hores abans de marxar. Tant ha crescut aquest negoci que l’empresa ja ofereix la possibilitat de sortir d’Europa: pagant 750 euros també pots viatjar de manera sorpresa pels Estats Units.

D’altra banda, Drumwit (2017), Flykube i RandomBox (2016) són les empreses nounates en aquest àmbit, però amb grans ambicions. Se situen entre els primers llocs del posicionament web a l’hora de cercar “viatges sorpresa” a Google. Aquestes segueixen la línia del gegant de Waynabox però augmentant el nombre de destinacions i aeroports d’origen.

The Wonder Trip, una altra agència destinada a aquest tipus de turisme, va ser creada per un grup d’amics que tenien el somni d’obrir un negoci junts. Una altra de les potencials companyies i gran competència és WowTrip, fundada per quatre joves experts en el món del turisme que van voler canviar la forma de viatjar tradicional i donar-li un enfocament totalment diferent. Què tenen en comú? La seva missió: pretenen augmentar el nombre d’aventurers en les ciutats, animant a la gent a viatjar i descobrir nous llocs increïbles de forma totalment diferent de la tradicional. Un dels objectius clars també ha estat estalviar a la gent el temps destinat a l’organització d’un viatge.

Aquestes són les agències destinades a aquest tipus de turisme que tenen més presència en el mercat, tot i que també n’hi ha d’altres com ara Lufthansa Surprise, una branca de l’aerolínia que aprofita les últimes places dels seus avions per oferir als seus clients, sortides amb destinació sorpresa a un preu molt competitiu.

Els avantatges i inconvenients

Rendibilitat económica
Està clar que és una idea totalment innovadora i que crida l’atenció del públic, però, és rendible econòmicament parlant? S’està pagant el preu que realment val el viatge o el fet que la destinació sigui sorpresa dispara els números? Surt més a compte buscar-ho per propi compte? Són algunes d’aquestes preguntes les que s’intenten respondre a través de la realització d’una prova pilot, que consisteix en comparar vols i allotjament per un cap de setmana i extreure’n diverses conclusions.

 

 

S’ha pogut comprovar que, en temporada baixa (del 8 al 10 de febrer) i econòmicament parlant, no surt rendible viatjar a través d’aquestes companyies: et pots arribar a estalviar fins a 64 € si organitzes el viatge pel teu propi compte tot reservant personalment els vols i l’allotjament.

D’altra banda, en temporada alta (campanya de Nadal, per exemple) el preu no varia tant -de 144€ si ho organitzes pel propi compte, a 200 € per mitjà de qualsevol aplicació de viatges esmentada-.

No obstant això, en ambdós casos (temporada alta i baixa) surt més econòmic escollir un viatge sense la necessitat d’utilitzar aquestes aplicacions. El temps emprat per organitzar un cap de setmana ha estat de 15 minuts, gràcies a les plataformes que comparen les companyies de vols més barats i d’hotels (com per exemple Skyscanner o Kayak) que faciliten la feina als viatgers. D’altra banda, veiem que a través de plataformes com Waynabox o Drumwit el temps invertit ha estat poc més de cinc minuts. Així doncs, utilitzant el mètode tradicional estalviem diners però també invertim en temps, mentre que podríem afirmar que amb aquesta nova forma de viatjar, és a la inversa. Però realment, quan s’organitza un viatge, el pilar fonamental del mateix continua sent el pressupost per a molts passatgers, encara que trobar ofertes comporti molt de temps per buscar-les. Per tant, per què la gent segueix escollint aquestes agències de viatges “sorpresa”?

“És la incertesa allò que encanta a hom, tot es torna meravellós en la boira”. Bé ho sabia l’escriptor rus del segle XIX Fiódor Dostoievski. I és que l’ésser humà és curiós i es mou per instints. Mai sabem que ens oferirà el demà i tot i això ens aixequem cada dia. Per això sembla lògic que l’èxit d’aquest tipus de turisme alternatiu es basi en aquesta cerca de l’emoció, intrínsec de l’ésser humà. Les aplicacions de viatges sorpresa han sabut explotar una de les característiques pròpies de les persones, que fan que s’emocionin i s’imaginin destinacions, experiències, aventures sense la seguretat que es faci realitat. I a més a més, sense la necessitat d’emprar temps en la cerca i organització d’un viatge. Els preus dels vols canvien si tornes a mirar-los l’endemà, sovint augmenten; la destinació més barata ja s’ha visitat i la més cara s’escapa del pressupost. Aquestes raons motiven aquesta mena de turisme, un turisme enfocat a les grans ciutats europees, les més cosmopolites, les que garanteixen experiències inoblidables atès el rerefons històric i cultural que tenen, com ara grans obres arquitectòniques o monuments referents arreu del món.

A més a més, el públic al qual es dirigeixen aquestes companyies són principalment joves. I en un món marcat per les noves tecnologies, les xarxes socials són l’eina més important. Aquestes plataformes han sabut aprofitar l’oportunitat per posicionar-se i han donat a aquests nous mecanismes el pes que es mereixen. La Sara Vinyals, professora de Publicitat i Relacions Públiques de la Universitat Pompeu Fabra afirma que la gestió de les xarxes socials i les recomanacions postviatge són la base fonamental per assegurar-se l’èxit entre aquest públic.

La clau de l’èxit
Surt més econòmic escollir un viatge sense la necessitat d’utilitzar aplicacions de viatges “sorpresa”. Així doncs, quina és la clau de l’èxit perquè la gent continuï comprant aquest tipus d’experiències?

La llicenciada en turisme Silvia Feliu, propietària de l’agència de viatges Deu Continents, afirma que aquestes plataformes triomfen pel seu preu i per allò que ofereixen. Aquesta realitat, però, no afecta les agències tradicionals de viatges.

A més a més, la llicenciada en turisme parla del marge de benefici de les empreses col·laboradores amb les aplicacions, com hotels i companyies aèries.

Des de l’agència The Wonder Trip afirmen que la clau de l’èxit és la relació qualitat/preu, ja que asseguren que “ofereixen la mateixa qualitat o major en hotels i horaris a les destinacions amb preus menors”. A més a més, el preu dels viatges és totalment independent a l’experiència que venen. “El que es ven amb els viatges sorpresa és el concepte i el joc de no saber on es va. El preu és quelcom secundari que resulta que a la vegada és molt competitiu.”

Per als creadors de RandomBox l’objectiu és que qui vulgui desconnectar no s’hagi de complicar la vida per fer-ho. La Maria Vilà, una de les seves creadores, comenta que els grans avantatges de l’agència són que “et pots despreocupar i relaxar-te sense mal de caps d’on anar, quin hotel triar, si els preus augmenten i el pressupost es dispara, etc. “.

D’acord amb la majoria dels responsables de les aplicacions, l’èxit d’aquestes aplicacions rau en el fet que la gent no s’hagi de preocupar i perdre temps en buscar la millor de les ofertes: només ha de gaudir d’una nova experiència i sentir la incertesa de no saber quin és el teu destí. Des d’un punt de vista específic, la Sara Vinyals, doctora en Comunicació, intenta discernir quins són els motius pels quals aquestes start ups segueixen funcionant.

El factor sorpresa, l’emoció de la incertesa sumat a una bona proposta comunicativa enfocada a un perfil concret, els joves, ha permès que aquestes empreses tinguin un gran èxit. El boom d’aquestes plataformes també és gràcies a l’evolució del consum, que actualment és més simbòlic. Els turistes d’avui en dia donen al turisme una importància diferent, i no se centren en la riquesa cultural de la ciutat de destí sinó que es queden amb què els aporta el viatge en l’àmbit personal, i en aquest cas és aventura i emoció. Aquesta tendència fomenta el turisme de forma alternativa i obliga a la competència a reinventar-se i innovar. No només és un incentiu per als clients, sinó per a les mateixes empreses que posen a prova les seves capacitats.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any