L’optimisme acompanya les previsions dels fabricants de joguines per aquesta campanya. En el moment de l’any en què el sector concentra fins a un 70% de les vendes, els fabricants confien a consolidar la tendència positiva al llarg d’aquest 2017 i preveuen creixements entorn del 7%. En una entrevista amb l’ACN, el president de l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ), José Antonio Pastor, ha explicat que el mercat estatal ha crescut enguany mes a mes, deixant enrere l’estancament que es va produir entre el 2010 i el 2015 i afermant una dinàmica positiva que va fer créixer el sector un 6,1% l’any passat.

Pastor ha assenyalat que durant el mes d’octubre s’ha produït un fre en el consum a l’octubre causat per les altes temperatures, que endarrereixen el consum de productes nadalencs, pel que ha anomenat ‘l’efecte Catalunya’, així com per l’efectivitat de les promocions i el llançament dels catàleg de les distribucions. Amb tot, descarta que la davallada del consum acabi afectant un sector amb forta estacionalitat.

El president dels fabricants ha assenyalat que ‘determinades inestabilitat i temors acaben afectant el consum i el mercat’ però que ‘quan arriben les dates clau per a sectors estacionals l’efecte es dilueix més que en altres sectors amb consums més estables’.

Així mateix, el responsable de l’AEFJ ha indicat que cap empresa catalana li ha manifestat inquietud per la situació econòmica ni té coneixement que cap empresa del sector hagi traslladat la seu social fora de Catalunya.

Optimisme al sector
Segons les previsions de l’AEFJ, els fabricants de joguines poden superar aquesta campanya els 1.200 milions d’euros en vendes a l’estat espanyol i una facturació total superior als 1.600 milions d’euros. Així mateix, les exportacions acumulen puntes d’increment del 17,2% en relació amb l’any anterior i els fabricants preveuen tancar l’any amb un 10% d’augment global.

En relació amb les tendències, el president dels fabricants ha indicat que enguany no hi ha cap categoria en concret que estigui presentant més vendes que altres però assenyala que productes relacionats amb llicències de pel·lícules i productes tecnològics poden acabar destacant sobre la joguina tradicional. Amb tot, preveu que en aquesta campanya el consum estigui més repartit entre categories que en altres. Segons dades del sector, l’any passat les nines, els jocs de primera infància i els d’esports varen liderar les vendes.

Catalunya lidera les exportacions
Els fabricants catalans de joguines, amb 60 empreses associades (el 27% del sector), lideren l’increment d’exportacions. Segons les dades de l’AEFJ, Catalunya ha incrementat en un 43% les exportacions de joguines en relació amb el 2016, seguida del País Valencià amb un 5%.

Una de les característiques del sector de les joguines és la seva gran concentració. El sector concentra la seva producció principalment al País Valencià, a la coneguda com ‘Vall de la Joguina’, a la subcomarca de la Foia de Castalla (a l’Alcoià) en poblacions com Ibi, Onil i Castalla. Tan sols aquí es concentra el 40% de les empreses de l’estat, un 39,39% dels treballadors i un 38% de la facturació. Catalunya és el segon mercat de la joguina a l’estat espanyol, amb un 28% d’empreses, un 27% dels treballadors i un 36,9% de la facturació.

El sector exporta principalment a la Unió Europea, sent els mercats pròxims com els de Portugal i França on més exportacions es produeixen. L’AEFJ també remarca que enguany s’ha produït un descens de fins al 34% en les exportacions als estats Units, consolidant una davallada iniciada l’any 2016.

L’AEFJ agrupa un total de 221 empreses, entre les quals es troben Famosa, Moltó, Falomir, Bizak, Lego, Borràs o les filials de Mattel, Hasbro o Playmobil, entre d’altres. Segons dades de l’AEFj, 4.554 persones treballen de manera directa i unes 20.000 de manera indirecta.

Missatge de Vicent Partal

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb