ACN Barcelona.-Els col·legis professionals catalans han criticat que Adif hagi adjudicat l’obra de la nova estació de la Sagrera al projecte que ha presentat un preu més baix. Els representants dels professionals liberals ha reclamat a l’empresa que gestiona la infraestructura ferroviària de l’Estat que “respecti” els criteris de valoració consensuats amb la resta d’administracions públiques en relació a la licitació dels projectes a l’entorn d’aquesta estació. També han demanat que la gestió de l’execució es porti, “com s’havia fet fins ara”, per la societat participada pel Ministeri de Foment, Adif, la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona.

A parer dels col·legis d’economistes, arquitectes, enginyers de camins i enginyers industrials, la proposta que s’ha acabat escollint per construir la nova estació de la Sagrera és la “pitjor” de les que s’han presentat. A parer dels quatre col·legis això ha passat perquè Adif ha decidit “unilateralment” les bases del nou concurs per licitar els projectes de l’estació.Així, si al 2008 la licitació de la nova estació es triava a partir de dos barems, l’un econòmic (40 punts) i l’altre de capacitat tècnica (60 punts), el 2015 l’ADIF ha “capgirat” els criteris de puntuació potenciant la proposta econòmics (75 punts) per sobre de la tècnica (25). A parer dels quatre col·legis, això ha fet que s’adjudiqui el projecte a qui ha fet la baixa econòmica més important “malgrat que l’adjudicatari hagi presentat, a criteri del mateix ADIF, la pitjor de les propostes tècniques rebudes”.L’objectiu dels edificis i les infraestructures públiques és “estar al servei de les persones i del seu benestar”, i la sobrevaloració dels criteris economicistes “comporta per força desatendre aquests objectius finals”, ha opinat el degà del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, Lluís Comerón.El degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya, Joan B. Casas, ha considerat “decebedora”, de la seva banda, la manera de fer d’Adif amb la licitació, i ha considerat “del tot inapropiat” gestionar un projecte com el de la Sagrera “des de 600 quilòmetres de distància i sense tenir en compte ni a la ciutat ni al govern de Catalunya”. Amb tot, Casas ha considerat que aquest procediment “encara pot ser reconduït”.També n’ha parlat el degà del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya, Oriol Altisench, per al qual la decisió d’Adif és un exemple “clar” d’acció recentralitzadora. Pel que fa al projecte escollit, ha alertat que “amenaça seriosament” un projecte d’importància “vital” per a la ciutat.Finalment, el degà del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, Jordi Guix, ha considerat l’estació de la Sagrera un projecte “estratègic” per a Barcelona i per a Catalunya i ha mostrat el seu desacord amb els criteris de puntuació que ha fixat Adif “de forma unilateral”.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb