ACN Barcelona.-L’escola Decroly està de mudança. Després de 60 anys de vida, i 50 anys a la mateixa torre del barri de Sant Gervasi de Barcelona, inicia aquest dilluns una nova etapa a pocs metres de la casa que va veure néixer un projecte singular a Catalunya. Per això, i en coincidir el trasllat dins el calendari escolar, tota la comunitat escolar s’ha bolcat per fer-lo possible. Aquest divendres i dissabte, pares i mares s’implicaran en la mudança però de moment, els infants ja han participat han començat a transportar les seves coses: la caixa amb el seu material, la taula, la cadira o els penjadors. I és que l’equip docent del centre ha volgut tenir en compte els infants en tot moment i de fet, són ells els últims responsables del disseny de la seva aula.

Els alumnes de 2n i 3r de Primària de l’escola Decroly acaben d’omplir, decorar, marcar i embalar la seva caixa. A dins, cada alumne hi ha posat les llibretes, la flauta i el material, ben etiquetat perquè a l’escola nova li sigui fàcil de trobar. Els alumnes més grans comencen a transportar els mobles que fan de penjadors. Fa uns dies els van descollar de les parets i han aprofitat el trasllat per fer-los una pintada. Ara, és el moment de portar-los a la nova ubicació. Per grups, van pujant el material i el deixen al seu lloc. Ho faran durant tot el dia. Aquest divendres a la tarda i durant tot el dissabte, s’hi sumaran les famílies que ajudaran a completar el trasllat. L’objectiu és que dilluns les classes comencin amb normalitat a l’escola nova i per això, s’ha organitzat tota la comunitat escolar.Deu anys de cercaJa fa uns deu anys que l’escola Decroly sap que ha de canviar de seu. La seva directora, Anna Lafuente, ha explicat a l’ACN que la cerca d’un espai idoni per ubicar-hi aquest projecte educatiu no ha estat fàcil, perquè les escoles Decroly, que segueixen la metodogologia d’aquest pedagog belga, estan ubicades en cases amb jardí perquè els infants se sentin ”còmodes”. Fa un any i mig, es va localitzar un edifici disponible a pocs metres, justament, de la casa que va veure néixer el projecte el 1958, i des d’aleshores fins ara, s’ha estat treballant per fer-ho possible, és a dir, adequar l’espai a les normatives i arranjar l’edifici per complir-les totes. Les obres van començar l’agost passat i durant aquests aquests sis mesos s’ha habilitat l’espai, una antiga escola d’idiomes, perquè Decroly pugui continuar el seu projecte.Aposta per un edifici saludableA l’hora de fer aquests arranjaments, l’escola Decroly ha apostat per donar-li ”un plus” i potenciar que l’edifici sigui ”confortable” per els qui hi habiten. Per això, explica Lafuente, s’han tingut en compte algunes mesures que milloren el benestar. És el que s’anomena un ”edifici saludable”. Sònia Soms, mare d’alumnes i membre del Patronat que regeix l’escola, ha explicat que en un edifici saludable s’ha tingut ”cura de la salut i el benestar dels seus ocupants”. Per Soms, és un valor ”molt lligat” a l’escola Decroly, que aposta per una escola-casa. Per fer-ho possible, s’han aplicat una quinzena de mesures entre les quals destaca el tractament per la qualitat de l’aire.Soms recorda que ”tothom creu que fora hi ha molta contaminació” però recalca que a l’interior dels edificis també n’hi ha. Per fer-hi front, i en no tenir un sistema d’aire mecanitzat, s’han buscat solucions de millora, com ara la col·locació de plantes que purifiquen l’aire a través de les arrels, la pintura fotocatalítica o la instal·lació de censors de CO2 que controlaran i avisaran quan calgui ventilar. Per Soms, aquest tipus de mesura millorarà el rendiment dels infants, ja que quan hi ha molt CO2, els alumnes estan més cansats i endormiscats, i per tant, regenerant l’aire es pot aprendre ”molt millor”. La col·locació d’un filtre d’osmosis per aconseguir aigua de baixa mineralització, l’ús de productes de neteja ecològics o l’aposta per materials sense elements nocius en els acabats, són altres mesures que s’han pres en aquestes obres.Un trasllat per aprendreL’equip docent de l’escola Decroly ha volgut implicar els alumnes en tot el procés del trasllat. El despatx d’arquitectes que ha dissenyat el nou edifici no només va tenir en compte les indicacions dels docents, sobre les necessitats del projecte, sinó que va recollir les idees que els nens i nenes van donar qual se’ls preguntava com volien que fos l’escola on anirien a estudiar. De cara al trasllat, es van pensar exercicis per cada grup, en funció de l’edat. A partir dels plànols de les aules, es van fer les diferents distribucions possibles a partir d’objectes a escala que prèviament havien mesurat. També es van fer activitats des d’altres àrees com les arts plàstiques o les TIC.Entre els infants, aquest darrer dia a l’edifici vell es viu amb melancolia, però també amb il·lusió. L’Emma Jiménez reconeix que l’altre edifici (el vell) li agrada molt i per això afegeix un contundent ”no em vull canviar”, però en canvi, sent ”curioristat” per saber com serà tot a l’escola nova. És una sensació similar a la que té la Biuse Mansilla que reconeix que li fa ”pena” deixar l’escola vella, perquè allà li han passat ”tots els records” de la seva vida, però admet que té ”ganes de mudar-se” per veure com seran les dinàmiques en aquest nou espai.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb