Ja ho apuntàvem en un article anterior, ‘Els cellers també pateixen’, a partir del testimoni del celler Alta Alella (DO Alella) i del celler Can Majoral (DO Pla i Llevant de Mallorca): l’any 2020 els cellers van veure disminuïda dràsticament la comercialització de vi, arran del confinament, de la pandèmia, de les limitacions de mobilitat geogràfica i social i, sobretot, del tancament de la restauració. Ara un informe de la consultora Nielsen, encarregat per l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI), ho confirma: tot i que a l’apartat d’alimentació (grans superfícies i vinateries, és a dir, consum per a la llar) s’ha produït un augment de facturació en vins amb denominació d’origen, aquest augment no compensa la caiguda en l’àmbit de l’hoteleria, la restauració i la cafeteria (HORECA), que es troba al voltant del 40%. Aquestes dades les ha donades a conèixer Salvador Puig, director general de l’INCAVI, aquesta setmana. També fa pocs dies que la DO Cava aportava dades de comercialització que, si fa no fa, coincideixen amb la caiguda del 40% de la facturació en l’àmbit d’HORECA.

Els estralls de la plaga del míldiu

A la presentació de les dades de consum de vins tranquils amb DO, d’entrada, Xoán Elorduy, cap del servei de viticultura i enologia de l’INCAVI, va parlar de la producció de raïm. La campanya del 2020 va estar caracteritzada per l’afectació del míldiu. Aquesta plaga va atacar la vinya arreu del Principat d’una manera que feia dècades que no s’havia vist, arran de copioses precipitacions tot l’abril i principi de maig, combinades amb altes temperatures i un elevat grau d’humitat. Els danys han afectat sobretot el conreu de vinya en ecològic, que ha implicat, de mitjana, un 40% menys de producció. Les pèrdues són copioses en termes generals: ha estat una verema de 311,2 milions de quilograms de raïm, que representen una baixada del 27,6% respecte de la campanya del 2019. I en comparació amb la mitjana dels darrers sis anys, la baixada és del 22,4%. Entre les DO més afectades hi ha la DO Tarragona (52,8% menys), la DO Alella (48,7% menys) i la DO Penedès (43,3% menys).

Salvador Puig, quan parlava dels estralls que ha fet el míldiu, recordava un comentari de molts viticultors: si s’havia de tenir una plaga tan forta com la que es va viure, millor el 2020 que no pas un altre any, perquè les vendes de vi també van ser baixes a causa de la pandèmia i hi havia excedent de producte final. Però aquest comentari no és cap consol per als viticultors, i encara menys quan s’ha sabut que les assegurances agràries no cobriran les pèrdues pel míldiu. Puig va dir que el Departament d’Agricultura negocia amb el govern espanyol per incloure aquesta malura a l’assegurança i els viticultors en puguin quedar coberts. Però no hi ha cap negociació tancada.

Els estralls de la pandèmia i el tancament de la restauració

Xavier Agell, cap del servei de secretaria de l’INCAVI, va fer l’exposició de les dades de consum de vi català, segons l’informe encarregat a la consultora Nielsen. Les dades demostren la tendència a baixar del consum, especialment en l’àmbit d’HORECA, que ha estat tancat en diferents períodes de la pandèmia i que no té encara normalitzada tota la franja horària d’obertura.

Quant a les dades de Catalunya sobre les vendes de vi tranquil en milers de litres, la baixada general és d’un 10,5%. Per canals, el d’HORECA baixa un 46,1% quant al vi amb DO, en comparació amb l’any anterior. I el canal d’alimentació puja un 12,2%, però no és prou per a compensar la baixada en hoteleria i restauració.

L’evolució de vendes de vi amb DO en milers d’euros implica una baixada total del 8,2%. Si el 2019 es van facturar 318.810 milions d’euros, el 2020 tan sols se’n van facturar 292.734 milions. Separades les vendes per canals, el d’alimentació va créixer un 15,4%, mentre que el de l’hoteleria va caure un 39,5%. (Dades des del desembre del 2019 fins el novembre del 2020).

Tendència positiva de consum de vi català a Catalunya

Amb tot, la dada esperançadora és que es consolida la tendència positiva de consum de vi català amb DO a Catalunya, en detriment de vins procedents d’unes altres DO de l’estat espanyol, amb un increment del consum tant en volum com en valor. Al conjunt de les onze DO catalanes de vi tranquil, el 2020 el consum de vi català representa un 41,5% en volum i un 32,1% en valor. Això significa que 4 de cada 10 ampolles que es venen a Catalunya corresponen a vi català amb denominació d’origen. I si s’observa aquesta dada en els darrers deu anys, l’increment és molt significatiu, ja que el 2010 la quota de volum tan sols corresponia al 27,8%. El consum total de vi català ha augmentat en deu anys un 13,7%.

Després d’aquestes dades, Salvador Puig va dir que la pandèmia de coronavirus no s’ha acabat encara i continua afectant tots els mercats del vi: “Per tant, cal, i així ho fem, preparar noves mesures, accions i campanyes per ajudar a equilibrar l’oferta i la demanada i continuar fomentant el consum dels nostres vins. De fet, el 2021 no s’han acabat els problemes, perquè ja som al mes de març i estem pendents encara de la recuperació del canal de restauració. La situació s’allarga, però esperem que es vagi solucionant, tot i que el 2021 sabem que encara estarà marcat per aquest problema. Esperem que no estigui marcat pel míldiu, que ha estat del tot excepcional.”

L’equip de l’INCAVI no va donar dades sobre exportació, tot i que més d’un 50% de la producció total de vi (tranquil i cava) s’exporta. Però Puig sí que va esmentar com una bona notícia l’anunci aquesta setmana que l’administració Biden ha eliminat els aranzels del 25% que afectaven el sector vinícola a les exportacions als Estats Units, el mercat més important per al vi català fora de la Unió Europea.

Hi ha previsió de recuperació de vendes? Segons Puig: “És difícil de fer previsions, perquè la pandèmia no deixa de donar sorpreses. I és aviat encara per a dir com acabarem el 2021. Sí que podem dir que malgrat les xifres, que no són bones, tant el cava com la resta de vi de les DO han tingut uns resultats el 2020 més bons que no ens temíem. Els cellers s’han reinventat, han trobat noves maneres d’arribar al consumidor, uns altres canals de venda, i aquesta resiliència ha fet que les dades finals del 2020 no siguin tan terribles com ens temíem. Parlem d’un sector amb una gran resiliència. De fet, durant la crisi econòmica del 2008 no va tancar pràcticament cap celler. El sector té una gran capacitat de resistència i pensem que aquesta crisi, que tot apunta que ha de ser força més curta que la crisi econòmica del 2008, els cellers la trampejaran i tiraran endavant.”

La DO Cava també dóna dades negatives

Dies abans, la DO Cava també havia donat dades corresponents al 2020. La producció en nombre d’ampolles ha estat de 215 milions, fet que implica una baixada d’un 13,6% respecte del 2019. Quant a l’exportació, hi ha hagut una baixada de gairebé un 8% (s’han exportat 152 milions d’ampolles). En l’àmbit estatal, la reducció de les vendes ha estat del 12,3%, segons l’informe Nielsen (canal HORECA un 38,8% i alimentació un 4,7%).

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.