El projecte Horitzó 2020 dels jesuïtes manté resultats acadèmics i millora el clima

  • L'avaluació d'impacte de la prova pilot de la Nova Etapa Intermèdia (NEI) --que engloba alumnes d'entre cinquè de Primària i segon d'ESO-- del projecte de transformació educativa Horitzó 2020 de Jesuïtes Educació ha constatat que manté els resultats acadèmics dels alumnes i "millora el clima de l'aula".

VilaWeb
Redacció
23.02.2017 - 14:59

BARCELONA, 23 (EUROPA PRESS)

L’avaluació d’impacte de la prova pilot de la Nova Etapa Intermèdia (NEI) –que engloba alumnes d’entre cinquè de Primària i segon d’ESO– del projecte de transformació educativa Horitzó 2020 de Jesuïtes Educació ha constatat que manté els resultats acadèmics dels alumnes i “millora el clima de l’aula”.

En roda de premsa per presentar l’informe, el director general de Jesuïtes Educació, Enric Masllorens, ha explicat que l’avaluació era vital en el procés de transformació emprès per la institució per calibrar les mesures a mantenir o a millorar en la implantació del seu model innovador.

La NEI es va iniciar al setembre del 2014 en tres centres –Lleida, Sant Gervasi i El Clot– dos cursos i els dos anys següents es van sumar els altres dos que engloba l’etapa en aquestes escoles, aquest any s’ha sumat un quart centre i el 2020 ho hauran iniciat els set centres amb ESO de la xarxa.

La prova pilot de la NEI analitzada en l’avaluació ha afectat 1.036 alumnes, dotze unitats i 67 docents –31 de Primària i 36 de Secundària que van tenir una formació prèvia– dels cursos 2014-2015 i 2015-2016, i Masllorens ha afirmat que les conclusions de l’avaluació proporcionen “una tendència”.

Entre elles, ha explicat el director de l’avaluació de l’experiència pilot, Xavier Aragay, figuren un impacte directe en el model de persona adaptat a l’edat; un major protagonisme de l’alumne i el professor com a referent humà; un manteniment de resultats alts acadèmics alts; una millora en el clima de l’aula, la creativitat dels alumnes i la importància del treball cooperatiu.

Aragay ha assegurat que no era suficient tenir sensacions sobre el projecte educatiu, sinó que era vital tenir base científica i fer una avaluació, coordinada pel centre d’innovació CETEI dels jesuïtes, amb la col·laboració d’investigadors de l’Universitat Ramon Llull-Blanquerna, la Pompeu Fabra, la Northwestern University de Chicago i la Facultat Llatinoamericana de Ciències Socials de Buenos Aires.

“ALERTES”

L’avaluació, ha explicat Aragay, també ha detectat “alertes” com un cert desgast emocional dels docents en la NEI, la sostenibilitat del model a nivell dels recursos utilitzats i la millora de la implicació de les famílies.

Ha dit que els resultats acadèmics no van ser un dels motors per impulsar la transformació educativa, ja que ja eren bons, però ha celebrat que “no hi hagi canvi”, i ha assenyalat que per a això es van analitzar proves de sisè de Primària i una anàlisi de les notes dels tres col·legis de la prova pilot.

Aragay ha considerat que edats entre cinquè de Primària i segon d’ESO són importants en el desenvolupament cognitiu, i ha celebrat que alumnes de segon, que abans pensava que l’aprenentatge era una qüestió individual vegin ara que és una labor col·lectiva: “És brutal aconseguir aquest nou marc mental”, ha dit.

El projecte H2020 també contempla el Model Pedagògic en l’Etapa Infantil (MOPI), amb alumnes de P3, P4 i P5 i iniciada al setembre de 2014, que al juny d’aquest any completarà la prova pilot amb la finalitat de P5, i ha engegat el TQE, l’experiència pilot en dues escoles en tercer i cuarto d’ESO.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any