El Museu de Belles Arts Sant Pius V de València exhibeix des d’avui un retrat fet per Botticelli que fins ara ha estat al museu del Prado de Madrid. És l’únic retrat d’aquest autor que hi ha al país i és propietat de la família Guardans Cambó que l’ha cedida, en règim de comodat, per un període de tres anys. Es tracta d’un retrat de Michelle Marullo Tarcanioca, que era amic del pintor. Aquesta peça reforçarà la importància del Renaixement Italià a la pinacoteca valenciana. El conseller de Cultura, Vicent Marzà, ha agraït en nom de la Generalitat la confiança que els ha dipositat la família Cambó. A més, valora que aquesta aportació servirà per a atraure més públic i visibilitzar la resta d’obres pictòriques de l’espai.

Un BIC a la venda durant molts anys

El quadre és un retrat fer per Sandro Botticelli, gran exponent del renaixement italià. Mostra un bust en tres quarts de Michele Marullo Tarcanioca (1453-1500), poeta, militar i humanista nascut a Constantinoble, que va acabar vivint a Florència protegit per la família Mèdici i envoltat d’artistes i escriptors. El retrat mostra Michele Marullo vestit de negre sobre un fons de cel blau cendra. Porta els cabells llargs i el rostre és ombrívol, amb una mirada severa desviada cap a l’esquerra. Els ulls foscos tenen uns reflexos daurats que els il·luminen i els llavis estan dibuixats amb traços incisius i nítids.

L’obra forma part de la col·lecció privada de la família Guardans Cambó. El 1929, el dirigent de la Lliga Regionalista, Francesc Cambó va comprar el quadre i des d’aleshores forma part de la col·lecció Cambó de Barcelona. Actualment els seus néts en són els propietaris. A pesar que aquesta obra està catalogada com a BIC des del 1988, els propietaris han intentat vendre-la en diverses ocasions. Aquesta etiqueta no n’impedeix la venda, però sí que l’obra isca de l’estat sense el permís del ministeri de cultura espanyol. Són els tècnics d’aquest departament, els que la va valorar en seixanta milions d’euros.

Francesc Guardans, que ha assistit a la presentació com a representant de la família, diu que la decisió d’exposar-lo al museu ha estat molt fàcil gràcies a “l’esplèndida” acollida de la Conselleria.

L’exposició

El museu s’ha adaptat a la nova exposició. El director de l’espai, Pablo González Tornel, diu que s’ha redissenyat la sala dedicada a la pintura del segle XV i principis del XVI per a incloure una mirada italiana que ajude a comprendre millor l’evolució de la pintura europea mediterrània. “S’hi han afegit una taula amb la ‘Mare de Déu i l’Infant amb santa Isabel i sant Joan Baptista’, de Tomás Peliguet; i una altra amb la ‘Mare de Déu amb l’Infant’, obra anònima del segle XVI. Són dues peces que, com l’obra de Botticelli, subratllen la importància de Florència i la Toscana en la configuració del Renaixement”, ha dit González.

El retrat de Michele Marullo s’exposarà durant tot l’estiu, però al setembre viatjarà al Museu Jacquemart-André de París per a ser exhibit fins al gener vinent. Després tornarà de nou al Museu de Belles Arts de València fins al 2024.

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.