El govern aprova el decret que restringeix l’activitat urbana dels VTC

VilaWeb
Redacció
05.07.2022 - 14:09
Actualització: 05.07.2022 - 20:30

El govern de la Generalitat de Catalunya ha aprovat el decret que restringeix l’activitat urbana dels VTC (vehicles de lloguer amb conductor), un text que només permetrà d’operar a vehicles de més de 4,9 metres i amb una autorització domiciliada a Catalunya i un cotxe adscrit des de fa més d’un any.

La norma, acordada amb el PSC i que, per tant, serà validada per una majoria parlamentària, no compleix amb les expectatives inicials dels taxistes. Aquests demanaven d’establir una norma que dictés que per cada trenta taxis, només pugui operar un VTC. Tanmateix, valoren positivament el decret i creuen que el decret dificulta que plataformes com Cabify, Uber i Bolt ofereixin els seus serveis a Barcelona.

El decret recull a més limitacions ja vigents fins avui pels VTC a Catalunya, com la prohibició d’aparcar a la via pública o de recollir a clients directament del carrer, així com els quinze minuts d’espera obligatoris pels qui sol·licitin un d’aquests cotxes o la prohibició d’usar geolocalització abans del servei.

Amb l’aprovació d’aquesta norma, el govern estima que els VTC que operaran trajectes urbans (aquells que es donen a l’interior de ciutats però en alguns casos també entre municipis, com succeeix a l’Àrea Metropolitana de Barcelona) no seran més de 1.455, que són els que avui dia tenen una llicència activa.

D’aquests, uns 700 són tradicionals (per a noces, funerals o desplaçaments d’executius, per exemple) i la resta els operen plataformes. Segons càlculs de l’executiu català, els VTC tradicionals compleixen en la seva majoria amb els requisits fixats pel decret, de manera que haurien de poder continuar operant sense majors dificultats.

Amb tot, les autoritzacions de VTC concedides a Catalunya són unes 4.000. D’elles, entre 2.500 i 3.000 han tingut un vehicle associat en els últims mesos, però únicament les citades 1.455 han operat realment en l’últim any, de manera que només a aquestes se’ls podrà concedir l’autorització per circular per via urbana.

Per contra, a Catalunya hi ha uns 12.300 taxis, aproximadament 10.500 a l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Les restriccions dels pròxims dos anys

Entre les principals noves restriccions a la circulació urbana dels VTC es compten la longitud mínima del vehicle (4,90 metres), la seva etiqueta mediambiental (C, 0 o ECO en cas de vehicles ja inscrits i 0 o ECO per a nous vehicles), que estiguin domiciliats a Catalunya i amb un vehicle adscrit des de fa més d’un any, que els seus conductors tinguin carnet des de fa més de dos anys i que es posseeixi una assegurança de responsabilitat civil igual que el dels taxistes.

A més, es concedeix als ens locals –majoritàriament ajuntaments, però en el cas de la capital catalana a l’Àrea Metropolitana de Barcelona– la potestat de reclamar nous requisits per avalar les llicències, com per exemple formacions específiques.

Així mateix, el decret incorpora un règim sancionador amb multes d’entre 201 i 6.000 euros i la possibilitat d’immobilitzar el vehicle en determinats supòsits.

La norma també limita la transmissió de llicències VTC, de manera que només puguin traspassar-les -una única vegada, excepte casos de força major com a jubilació o decés- persones físiques, si bé aquestes podran ser adquirides tant per altres persones físiques com per empreses.

El decret té només dos anys de vigència, prorrogables durant dos més, perquè el govern preveu que en aquest període de temps diverses resolucions judicials aclareixin diversos dubtes sobre les llicències de VTC, en concret sobre si es poden establir ràtios i sobre si és legal obligar a precontractar aquests serveis.

La intenció és que una vegada que s’hagin aclarit tots els dubtes jurídics el Parlament aprovi una norma més àmplia que reguli aspectes que no poden fixar-se via decret, un tipus de norma pensat per a circumstàncies de certa urgència.

El decret autonòmic català substituirà al reial-decret llei conegut com el decret Ábalos (per l’exministre de Foment, llavors en el càrrec), que tenia com a data de caducitat final de setembre d’aquest any. En cas de no haver-se aprovat la norma catalana, els VTC no podrien haver operat en cap cas en àmbit urbà.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any