El documental #ElPoderdelaMúsica mostra el benefici de la musicoteràpia en les persones amb alzheimer

  • L'Associació de Familiars de Malalts d'Alzheimer de València (AFAV) ha estrenat el documental #ElPoderdelaMúsica, que té l'objectiu de mostrar a la societat el benefici de la musicoteràpia en les persones amb alzheimer.

VilaWeb
Redacció
19.09.2017 - 19:03

VALÈNCIA, 19 (EUROPA PRESS)

L’Associació de Familiars de Malalts d’Alzheimer de València (AFAV) ha estrenat el documental #ElPoderdelaMúsica, que té l’objectiu de mostrar a la societat el benefici de la musicoteràpia en les persones amb alzheimer.

Elaborat per Barret, l’audiovisual explica la història del projecte del mateix nom iniciat en 2016 juntament amb el cantant valencià José Manuel Casañ, líder de Seguretat Social, que va donar com a fruit el videoclip de la cançó ‘Chiquilla’ i un concert del cor Les Veus de la Memòria i Seguretat Social, en la Plaça de l’Ajuntament de València, al setembre de 2016, que va congregar 5.000 persones.

En l’acte de presentació del documental, inclòs en la campanya Un Post-it per l’Alzheimer 2017, han participat Ana María Ruíz, presidenta d’AFAV; Soledad Corachán, musicoterapeuta d’AFAV; Beatriz Garrote, productora de Barret Films; i José Manuel Casañ, cantant de grup Seguretat Social.

Beatriz Garrote ha relatat: “Quan ens van cridar d’AFAV explicant-nos que tenien pensat gravar la cançó ‘Chiquiella’, jo vaig pensar que estaven una mica bojos. Un cor de persones majors cantant Chiquilla! Persones, a més, afectades per l’alzheimer. Havíem sigut testimonis d’excepció des de l’inici de la trajectòria del cor i com van ser capaços de fer el concert debut dels Veus de la Memòria… però el del rock em pareixia fer un volt de rosca realment difícil. I una vegada més ens van demostrar que en AFAV són capaços de fer tot el que es proposen i com la música té un poder que poques teràpies aconsegueixen”.

Ha agregat que “per a Barret és un luxe seguir treballant amb AFAV, i ser testimonis de la implicació de José Manuel Casañ, i de Paco Roca, i de tots els voluntaris d’AFAV en este projecte. El cor va ser capaç d’aprendre temes nous i cantar Chiquilla, de gravar el tema en un estudi, de fer el concert en la Plaça de l’Ajuntament que va ser una autèntica festa… Gravar i explicar esta història, per a nosaltres, ha sigut una experiència extraordinària.”

Per la seua banda, Soledad Corachán ha explicat al públic els grans beneficis que aporta la musicoterapia a les persones amb alzheimer i el perquè de la creació del cor Les Veus de la Memòria.

“Cantar en un cor exercita tots els músculs embolicats en la comunicació (tant verbal com no verbal), la vocalització (producció del parla, la dicció) ajuda a millorar la respiració, la posició corporal, redueix els nivells de stress, proporciona energia. Millora els estats d’ànim. Es treballa l’atenció sostinguda (necessiten centrar-se en una tasca determinada), el desafiament d’aprendre nous materials (aprenentatge i memòria), el plaer derivat de la realització (beneficis emocionals) i tot dins del context d’un grup social (socialització)”, ha dit.

José Manuel Casañ ha explicat al públic el que va suposar per a ell esta experiència, que li va sorprendre, ja que quan va arribar al Centre d’AFAV per primera vegada, pensava que anava a ser difícil treballar amb els malalts. “No obstant açò, –ha dit– vaig trobar un grup de persones entusiasmades, apassionades, somrients, amb la cançó apresa i moltes ganes de treballar. Ha sigut una experiència enriquidora que mai oblidaré”.

Ana María Ruíz ha tancat l’acte donant les gràcies “a totes les persones i entitats que han fet possible este projecte tan important per a AFAV. Portem molt temps treballant la teràpia musical amb els nostres usuaris, però mostrar-ho a la societat en la Plaça de l’Ajuntament, davant 5.000 persones, ha sigut un somni que no hauríem aconseguit sense ajuda”.

El projecte #ElPoderdelaMúsica ha comptat amb el suport de la Fundació Divina Pastora, Gelats Nestlé i Obra Social La Caixa, i amb la col·laboració de FNAC Espanya, Barret i Paco Roca. I per descomptat, amb la gran col·laboració i tot l’afecte que ens han demostrat José Manuel Casañ i el seu grup Seguretat Social.

UN POST-IT PER L’ALZHEIMER 2017

La campanya Un Post-it per l’Alzheimer 2017 inclou altres accions que se n’aniran desenvolupant fins al 8 d’octubre de 2017, per a acostar-se a la societat, les administracions, entitats, organismes i empreses.

El 21 de setembre, Dia Mundial de l’Alzheimer, AFAV, com tots els anys, s’acostarà a la societat valenciana a través de les Taules Informatives que es col·locaran en diversos punts de la ciutat.

De les 8.00 a les 14.00 hores, els ciutadans que ho desitgen poden acostar-se a estes taules per a col·laborar, informar-se o simplement, mostrar el seu suport a l’associació i a les persones amb alzheimer i les seues famílies. Enguany, també hi haurà una taula en la localitat de Montcada, on l’ONG compta amb un Centre de Dia.I El següent acte és el ja tradicional concert benèfic del cor Les Veus de la Memòria que en 2017 actuarà juntament amb el Cor de la Catedral de València. El concert tindrà lloc l’1 d’octubre, a les 18.00 hores, en el Palau de les Arts Reina Sofia. Este concert compta amb el patrocini de la Fundació Divina Pastora.

El concert benèfic serà presentat pel comunicador Ximo Rovira i durant el seu transcurs s’entregaran els Premis Solidaris Alzheimer 2017, que compta amb les modalitats d’entitat i persona física. El preu del concert és de 10 euros i la recaptació anirà destinada a millorar la qualitat de vida de les persones amb alzheimer i dels seus familiars.

La campanya culmina amb la participació d’AFAV en Cificom, V Saló Internacional de Cinema, Ficció i Col·leccionisme, que se celebra els dies 7 i 8 d’octubre en la Rambleta. AFAV estarà present en la convenció, però el moment més esperat és la subhasta solidària a benefici de l’associació, que tindrà lloc el diumenge, 8 d’octubre, a partir de les 19.00 hores.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any