El coreògraf Thomas Hauert experimenta amb la música i l’inconscient dels ballarins a ‘Inaudible’

  • El Mercat de les Flors oferirà l’espectacle de moviments genuïns fins demà

VilaWeb
Redacció
09.03.2018 - 02:00
Actualització: 09.03.2018 - 10:11

El coreògraf suís-belga Thomas Hauert va presentar ahir al Mercat de les Flors l’espectacle Inaudible, un dels guanyadors dels Swiss Dance Awards 2017. En el muntatge, que es podrà veure fins demà, hi intervenen sis ballarins que omplen l’escenari amb moviments genuïns al ritme de la música. Tot i que Hauert marca unes estructures a seguir durant els setanta minuts d’acció, els ballarins es deixen endur per l’inconscient i pel ritme que els surt de l’interior, per improvisar dins els marges establerts.

La particularitat d’Inaudible, aquesta autonomia a l’hora d’interpretar, neix de l’assimilació de la música per part dels ballarins, que tradueixen les notes individualment per crear un tot. Hauert volia invertir el fenomen conegut per Mickeymousing, aquella sensació que la música emfasitza els moviments dels personatges en els films. Ací els ballarins deixen anar la seva corporalitat per adaptar-se als sons.

Les músiques de l’espectacle han estat triades curosament per crear un efecte de reconeixement ràpid en el públic. Segons el coreògraf, quan tens molt interioritzada una melodia, ‘la ment no l’ha d’analitzar i es percep directament’. Això també facilita la feina dels ballarins, que han de fer front a un muntatge ràpid i amb moltes capes.

El Concerto in F, de George Gershwin, té un caràcter insolent i enèrgic que encomana el moviment. Ludus de Morte Regis, del compositor contemporani Mauro Lanza, ofereix un diàleg amb la música de Gershwin a partir de veus humanes, aparells electrònics i joguines.

Hauert és un reputat ballarí i coreògraf amb més de vint anys de carrera. La companyia que dirigeix, Zoo, de la qual és el fundador, és un exemple d’innovació expressiva a partir del cos, que es divideix en dos plans: l’individual i el conjunt dels ballarins. Les seves obres sovint se centren en el moviment per expressar comportaments socials, reaccions biològiques i estímuls de l’ànima en un pla holístic.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any