28.06.2026 - 20:23
|
Actualització: 28.06.2026 - 21:41
El clam contra Mazón persisteix vint mesos després de la catàstrofe de la gota freda, aquesta vegada en una manifestació a Paiporta. Les associacions de víctimes i les desenes d’entitats socials que els donen suport s’han manifestat amb el lema “Mazón a presó” en un dels municipis més perjudicats per la riuada. Han reclamat que se suprimeixi l’aforament de l’ex-president i també que es presenti al jutjat de Catarroja.
Aquesta és la primera vegada que la manifestació ha recorregut els carrers de Paiporta. De nou, la mobilització vol retre homenatge a les víctimes i persones perjudicades, com també recordar que Paiporta va ser la zona zero d’aquesta catàstrofe i on es va registrar la quantitat més elevada de víctimes mortals. També es pretén visibilitzar i denunciar l’estat de deteriorament en el qual continua el municipi i la resta de pobles, amb projectes urbanístics encara pendents d’execució, com ara els 22 quilòmetres de clavegueram per refer, voreres en mal estat, el CEIP l’Horta, que continua en mòduls pre-fabricats, o l’auditori i la piscina municipal, inutilitzables.
La manifestació ha començat a la plaça de l’Església de Sant Jordi de Paiporta i les víctimes han atès els mitjans de comunicació. Rosa M. Álvarez ha denunciat les formes del PP en el darrer ple: “No van tenir ni la dignitat de mirar cap a dalt i es van burlar de les persones que hi van intervenir. Tenen molt bones formes cap als mitjans, però no cap a les víctimes.”
“Per a mi Mazón és culpable. Jo estava reposant el menjar tranquil·lament quan els meus fills van marxar, i a les sis de la tarda els meus dos fills, el meu marit i els tres gossos ja se n’havien anat. Si els jutges haguessin perdut el que jo he perdut, hi hauria hagut justícia ràpidament”, ha afegit Dolores Ruiz. “Lluitaré fins que em mori.” “És la manifestació número vint que fem. Estem contra l’aforament de Mazón i encara no sabem la veritat ni s’han pres responsabilitats per part del govern valencià”, ha afegit Toñi Garcia. “Continuarem lluitant fins al final contra la negligència d’un govern inepte que no va estar a l’altura del poble valencià.”
“Paiporta és el poble on més víctimes mortals hi va haver”, ha assenyalat Mariló Gradolí. “Hi van morir residents mentre la responsable de les residències, Susana Camarero, deixava el CECOPI per anar a un lliurament de premis. Continuem demanant responsabilitats, també polítiques. Aquestes persones no han assumit les seves responsabilitats i formen part del govern.”
“Avui som a la zona zero”, ha coincidit Elisabeth González, supervivent de Paiporta. També ha denunciat que implicats principals no hagin pogut participar en la comissió d’investigació i ha demanat que es retiri l’aforament de Mazón. A més, ha constatat que encara queda molt pendent per a la reconstrucció de Paiporta i que no han tingut prou ajuda per part de les administracions.
La manifestació ha passat pel “barranc del Poio”, que es va desbordar, i ha acabat a la plaça Major amb la lectura de manifestos dels diferents col·lectius convocants i la interpretació de la cançó El riu no té culpa d’Alejandro i Maria Laura.