MINUT A MINUT

[EN DIRECTE] L’ANC estima en 130.000 els manifestants a Barcelona, Amposta i Girona

  • Seguiu ací totes les informacions de la manifestació de la Diada 2026

11.09.2026 - 15:13
Actualització: 11.09.2026 - 20:28

Milers de persones han omplert els carrers de Barcelona, Girona i Amposta per la Diada del 2026, en les mobilitzacions convocades per les entitats independentistes. Els actes polítics de les tres manifestacions ja han acabat.

La primera mobilització ha començat a Amposta, amb dues columnes que representaven les reivindicacions de Present i Futur. La primera ha sortit de la zona poliesportiva i la segona, de davant de la Lira Ampostina. Totes dues han confluït al pont penjant.

A Barcelona, les dues columnes han començat a caminar a les 17.14: la de Present, des de la Gran Via amb el carrer de Casanova, i la de Futur, des de la Via Laietana amb la plaça de la Catedral. S’han trobat a la plaça de Catalunya, on s’ha fet l’acte polític.

A Girona, una sola columna ha aplegat les reivindicacions de Present i Futur. La marxa ha sortit a les 17.14 de la plaça de Catalunya, ha recorregut la Gran Via de Jaume I i ha acabat a la Copa.

Seguiu tota la informació de la jornada en directe a continuació.

20.26h

La Festa per la Llibertat d’Òmnium tanca la Diada a Barcelona amb el retorn de la Gossa Sorda

La Festa per la Llibertat tanca la Diada al passeig de Lluís Companys de Barcelona amb La Gossa Sorda com a cap de cartell. El concert forma part de la gira de retorn del grup valencià, que va reprendre l’activitat a l’abril després de deu anys allunyat dels escenaris. La vint-i-quatrena edició de la festa ha arrencat amb DJ Trapella i acaba amb DJ K-ZU.

19.33h

Augment de la tensió

Un cordó policíac separa els simpatitzants d'Aliança Catalana de la resta de la manifestació

19.07h

L’ANC estima en 130.000 els manifestants a Barcelona, Amposta i Girona

L'ANC situa la participació en més de 130.000 persones entre les tres mobilitzacions de la Diada: més de 100.000 a Barcelona, 15.000 a Girona i 13.000 a Amposta.

A la capital, la Guàrdia Urbana ha comptabilitzat 45.000 assistents, per sobre dels 28.000 que va calcular l’any passat. Les dues columnes de la manifestació barcelonina han confluït a la plaça de Catalunya.

18.55h

“Som un poble tossut”

El president d’Òmnium Cultural, Xavier Antich, ha afirmat que no hi haurà normalitat fins que Catalunya exerceixi el dret d’autodeterminació i ha reclamat el retorn de Carles Puigdemont, que és quan s'haurà d'abordar el conflicte polític. “Som un poble tossut”, ha reivindicat, tot insistint que la lluita per la independència es fa els 365 dies de l’any.

18.52h

Més manifestants segons la Guàrdia Urbana

Les tres manifestacions organitzades per les entitats sobiranistes amb motiu de la Diada a Barcelona, Girona i Amposta ja han començat. Es repeteix, així, el format descentralitzat de l'any passat, tot i que, en lloc d'Amposta, la mobilització va ser a Tortosa. Les de l'any passat van congregar 41.700 persones, segons les fonts oficials, més de 100.000 segons els organitzadors.

Aquest any la de Barcelona ha congregat 45.000 persones en comparació amb les 28.000 de l'any passat, segons la Guàrdia Urbana. L'ANC, Òmnium Cultural, l'AMI, el Consell de la República, la Intersindical i el CIEMEN opten aquest any pel lema "Hi sóc. Hi som. Pel present i pel futur. Independència."

18.50h

“Visca la unitat del poble català!”

Marina Vergés, del Consell de la República, ha defensat que l’Onze de Setembre és una jornada de reivindicació de drets i ha afirmat que el mandat de l’1-O continua viu gràcies a la gent que el manté. Ha demanat que aquesta Diada torni a demostrar que Catalunya no es rendeix i que la lluita continua fins al final. Ha clos la intervenció amb el crit: “Visca la unitat del poble català!”

18.42h

"No volem una sucursal, volem un govern de país"

El president de l’AMI, Salvador Coll, ha reivindicat la feina de sanitaris, pagesos i comerciants i ha recordat els joves que volen quedar-se al poble, però no hi troben habitatge a un preu assumible. “Aquesta és la Catalunya real”, ha afirmat. Ha demanat un fort aplaudiment per als bombers, els mestres i els sanitaris, i ha advertit que un país seriós no pot sostenir els serveis públics sobre l’heroïcitat permanent dels treballadors.

18.40h

“Exigim els nostres drets lingüístics”

El president del CIEMEN, David Minoves, ha denunciat la gentrificació, l’espoli i la catalanofòbia, i ha situat la discriminació lingüística com la principal que sofreixen els catalans. “Ens hem de posar a prova com a país”, ha afirmat, tot reclamant que es facin valer els drets lingüístics. Ha advertit que abandonar la llengua significa abandonar el nervi del país i ha defensat la capacitat de revertir la situació: “Podem capgirar el tauler.”

18.40h

“Sobirania per viure dignament”

Núria Ferrandis, de la Intersindical, ha reclamat disposar de totes les eines per decidir el futur del país, les condicions de treball i la manera com es vol viure. Amb la reivindicació de “sobirania per viure dignament”, ha defensat que cal poder decidir-ho tot, també el futur col·lectiu com a poble, per construir un país per a tothom.

18.21h

"Aquest país necessita trobar el rumb"

La portaveu nacional de la CUP, Su Moreno, ha advertit que serà difícil d'arribar a acords independentistes mentre hi hagi forces polítiques que assumeixin discursos de l’extrema dreta. Abans de la manifestació de l’esquerra independentista a Barcelona, ha defensat, tanmateix, que cal recuperar el rumb i situar l’independentisme al centre. Moreno ha acusat el PSC de provar de normalitzar un conflicte polític que continua obert i l’extrema dreta de voler apropiar-se un moviment que, segons que ha reivindicat, ahir va tornar a demostrar al carrer que és antifeixista.

18.14h

Els cantaires expulsats de la Sagrada Família interpreten el “Virolai” i “El cant de la senyera” a la Diada

Els cantaires que van ser expulsats de la Sagrada Família durant la visita del papa Lleó XIV han interpretat “El cant de la senyera” i el “Virolai” en l’acte de la manifestació de la Diada. Els organitzadors n’han promogut la participació com un reconeixement després d'haver vist limitada la seva llibertat d’expressió.

Aleshores, tot i tenir una actuació programada, van ser expulsats per la sospita que exhibirien estelades i cantarien també “Els segadors”. Ara han pogut exhibir les estelades.

18.08h

Suport internacional

Presència de diferents nacions i moviments nacionals a la manifestació.

18.03h

Present i Futur es troben a la plaça de Catalunya

Les dues columnes de Barcelona, Present i Futur, conflueixen a la plaça de Catalunya, on es faran els discursos.

18.01h

L’AMI acusa el govern de ser una “franquícia del govern de Madrid”

El president de l’Associació de Municipis per la Independència, Salvador Coll, ha agraït el compromís dels ajuntaments amb la defensa de la nació, la cultura, l’educació, el patrimoni i la llengua catalana. Ha qualificat l’executiu de “franquícia del govern de Madrid” i ha sostingut que les mancances de la seva gestió també perjudiquen els consistoris i els veïns.

18.00h

Catalunya oberta, diversa i lliure

El president del CIEMEN, David Minoves, ha fet una crida a recuperar la iniciativa i a situar la independència al capdavant de la mobilització. Ha reconegut que el moviment ha passat “de tocar el cel a ser ostatge del desànim i de la rancúnia”, però ha assegurat que les entitats no defalleixen. Ha reivindicat una Catalunya oberta, diversa i lliure, que combati l’odi i posi al centre qüestions com el tren, la llengua i la capacitat de decidir el futur.

18.00h

La Intersindical vincula la independència amb el dret de viure i treballar dignament

El secretari general de la Intersindical, Sergi Perelló, ha reivindicat la sobirania com la capacitat de decidir sobre les condicions de vida de la classe treballadora. Ha defensat que la independència ha de permetre de treballar i viure dignament i construir un futur en què tothom pugui desenvolupar plenament la seva vida.

18.00h

“Catalunya no es rendeix”

Marina Vergés, del Consell de la República, ha reclamat tornar a sortir al carrer i reforçar la unitat independentista. “Necessitem tornar a demostrar que som aquí, que Catalunya no es rendeix”, ha afirmat. Ha defensat que la independència arribarà “de mans del poble” i ha insistit: “Ens volem lliures i l’única manera d’aconseguir-ho és amb la unitat.”

17.55h

Vila fa una crida a reforçar l’independentisme més enllà de la Diada

El president de l’ANC, Josep Vila, ha demanat que la mobilització continuï després de l’Onze de Setembre per preparar “un nou embat” independentista. “Fer una crida a tothom pel dia 12, pel dia 13, a engruixir l’independentisme”, ha dit. Ha instat cadascú a implicar-se en l’àmbit social o cívic en què se senti més còmode: “El que avui engegarem aquí ha de tenir una continuïtat i ha de guanyar força.”

17.43h

Delegació de Biafra

Una delegació de Biafra, la nació de majoria ibo, que es va proclamar independent de Nigèria el 1967, i que va ser sufocat per l'exèrcit nigerià. Si en voleu saber més, llegiu aquest article:

Biafra, la independència massacrada

Fotografia: Júlia Partal

17.39h

"Fora les forces d'ocupació"

Els manifestants mostren el rebuig a la prefectura de la policia espanyola de la Via Laietana.

17.36h

Confluència al pont penjant d'Amposta

Centenars de persones omplen Amposta al final del recorregut al pont penjant.

17.31h

Carrers plens

Avança la manifestació de Barcelona. Una gentada omple els carrers.

17.29h

Antich: “S’acosta el moment de tornar a abordar el conflicte polític”

El president d’Òmnium Cultural, Xavier Antich, ha reivindicat l’autodeterminació com l’única via per a resoldre el conflicte polític. “Un conflicte que no està resolt i no pensem normalitzar”, ha afirmat. Antich ha defensat que cal tornar a exercir aquest dret i ha refermat el compromís de l’entitat: “Tornar-ho a fer és això i és la feina que ens ocupa. I a Òmnium la farem.”

17.17h

Turull acusa el govern d’Illa d’alimentar l’extrema dreta

El secretari general de Junts, Jordi Turull, ha afirmat que la “mala gestió” del govern de Salvador Illa augmenta el malestar dels ciutadans i dóna ales a l’extrema dreta. Abans de la manifestació de l’ANC a Barcelona, ha sostingut que aquest creixement respon al fet que molta gent no veu solucions ni perspectives de futur. Ha defensat que els partits s’han de concentrar a resoldre els problemes de la ciutadania i ha assegurat que Junts no vol entrar en la polarització. “Hi ha un govern que és un desastre, però Catalunya és un país que val la pena”, ha dit.

17.07h

Conflueixen les columnes

Les dues columnes, Present i Futur, d'Amposta conflueixen al pont penjant. El punt final de la manifestació.

16.51h

"Volem la independència, volem Països Catalans!"

Ambient d'eufòria i reivindicació a la Via Laietana minuts abans del començament de la manifestació de Barcelona

16.48h

Junqueras defensa una pàtria inclusiva

El president d’ERC, Oriol Junqueras, ha defensat durant l’acte del partit per la Diada que la millor manera de defensar la pàtria és “incloure tothom que se’n vulgui sentir partícip”. Contra l’amenaça de l’autoritarisme, ha reivindicat un projecte integrador que garanteixi drets i oportunitats. La secretària general, Elisenda Alamany, ha dit que els canvis socials poden fer por, però ha rebutjat de deixar-ne la gestió a l’extrema dreta: “Em nego a deixar a l’extrema dreta que gestioni aquesta por o aquesta disputa per la identitat.”

16.36h

Arrenca a Amposta la primera de les tres manifestacions de la Diada

La manifestació d'Amposta ha estat la més matinera, i ha començat a les 16.30, amb dues columnes que confluiran al pont penjant d'Amposta.

16.32h

Els joves al Fossar

Una gentada omple el Fossar de les Moreres abans de la manifestació, convocats per l'Assemblea de Joves a Catalunya.

16.17h

Salellas reivindica el paper de Girona en la lluita per una república catalana

El batlle de Girona, Lluc Salellas, ha afirmat que la ciutat continuarà encapçalant la lluita dels catalans per a decidir el seu futur, durant l’acte unitari de la Diada a la plaça de Catalunya. Ha defensat la república catalana, la recuperació de la memòria i l’extensió de l’ús del català com a elements de cohesió del país. En el mateix acte, la portaveu del govern, Sílvia Paneque, ha reivindicat la convivència i la pluralitat de Girona; en canvi, el president de la Diputació, Miquel Noguer, ha recordat els cinquanta anys de la Diada de Sant Boi i ha definit la jornada com un símbol d’esperança.

16.14h

Diada a Lleida

La commemoració institucional de la Diada a Lleida ha posat l'accent en la necessitat de defensar la democràcia, els drets i la convivència contra l'auge dels discursos d'extrema dreta. L'acte, celebrat a la nau central de la Seu Vella, ha reivindicat també el català com a element de cohesió i ha recordat el llegat de Josep Vallverdú, mort el passat juliol a cent tres anys, i del pianista Ricard Viñes, amb motiu del 150è aniversari del seu naixement.

La celebració ha estat presidida pel conseller de Drets Socials i Inclusió, Raúl Moreno, i ha comptat amb la participació del batlle de Lleida, Fèlix Larrosa, el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, i la delegada del Govern, Núria Gil.

15.12h

Compte enrere per a la manifestació d'Amposta

La manifestació d'Amposta començarà a les 16.30. La columna Present sortirà a aquesta hora de la zona poliesportiva i la columna Futur començarà a les 16.50 davant la Lira Ampostina. Totes dues columnes es trobaran al pont penjant d’Amposta.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor