Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

La Generalitat Valenciana torna a obrir els seus museus avui, per celebrar el Dia Internacional dels Museus (DIM), ara que tot el País Valencià ja ha entrat en la fase 1 del desconfinament. A més, l’entrada a tots els museus que depenen de la Generalitat serà gratuïta fins a final del 2020. Entre els equipaments que tornen a ser accessibles es destaquen: l’Espai d’Art Contemporani de Castelló, el Museu de Belles Arts de Castelló, el Museu de la Valltorta, el Museu de Belles Arts de València, l’IVAM, el Centre del Carme Cultura Contemporània del CMCV, el Museu Arqueològic de Sagunt, el Museu de la Impremta i les Arts Gràfiques i l’IVAM-CADA d’Alcoi.

El departament del conseller Marzà també ha indicat les mesures de seguretat sanitària que han de complir els museus: es permet una tercera part de la capacitat a cada espai i es reprèn la visita d’exposicions, però no a les activitats culturals vinculades als museus. També s’han establert noves dinàmiques per a aplicar les mesures necessàries de seguretat, distància i higiene, tant del personal com dels visitants.

A Catalunya l’oferta és virtual

Mentrestant, a Catalunya, que entra majoritàriament a la fase 1 però Barcelona tan sols a la 0 avançada, la majoria de museus han decidit de no obrir encara i s’han concentrat a oferir una programació interessant a les xarxes socials. Enguany no es farà tampoc la Nit dels Museus, que es feia entorn d’aquesta data.

Els grans centres d’art públics i fundacions (MNAC, Macba, Museu Picasso, Fundació Joan Miró, CCCB i Fundació Antoni Tàpies) mantenen la previsió de reobrir la primera quinzena de juny, data que també es proposa d’obrir l’Institut de Cultura de Barcelona (Icub) i els centres que en depenen (la Virreina Centre de la Imatge, el Museu del Disseny, el Born Centre de Cultura i Memòria, el Museu d’Història de Barcelona (MUHBA), el Museu Etnològic i de les Cultures del Món i el Reial Monestir de Pedralbes, per exemple). Espais privats com CaixaFòrum i CosmoCaixa tampoc no tornaran encara; ni el Museu Dalí, que no reobrirà fins a l’estiu.

Del total de 116 museus registrats a Catalunya, n’hi ha quinze dins els tres territoris que van passar a la fase 1 la setmana passada. Un d’aquests, el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT) preveu de tornar a obrir demà, dia 19 de maig, perquè el dilluns té tancat. Amb tot, celebrarà el DIM amb activitats virtuals. La resta de museus aviat comunicaran quan obriran.

I a les Illes Balears el Dia Internacional dels Museus també se celebrarà amb els museus tancats. El Museu de Mallorca reobrirà demà i la Fundació Pilar i Joan Miró de Mallorca no es proposa d’obrir abans del 2 de juny, com tampoc Es Baluard.

Els efectes del confinament

El confinament de dos mesos i, en conseqüència, la paràlisi de tota la vida social, ha afectat tots els museus del país, que han hagut de tancat els equipaments. De fet, es calcula que el 93% dels museus del món han tancat. Entre els centres museístics de caràcter privat o mixt, molts han hagut de presentar expedients de regulació. És el cas de la Fundació Joan Miró de Barcelona, que va ser de les primeres a presentar un ERTO per causa de força major, per als cinquanta-set treballadors. En el seu cas, el 70% dels ingressos provenen de les entrades al museu i activitats, la venda a la botiga i la llibreria (gestionades per la institució), els lloguers d’espais i més recursos propis. Només el 17% del pressupost general prové del finançament públic.

Sobre els ERTO en l’àmbit dels museus i centres d’art a Catalunya, les dades que ofereix la Generalitat apleguen en un mateix àmbit les biblioteques i els museus. Tenint en compte això, el total és de 117 expedients que afecten 834 treballadors.

El confinament també ha afectat la inauguració d’exposicions destacades de la programació del 2020. Heus-ne ací alguns exemples: el Museu Nacional d’Art de Catalunya havia d’inaugurar el 14 de maig (i s’havia d’allargar fins al 13 de setembre), l’exposició ‘Nonell, la bellesa en l’estigma‘, sobre la figura d’Isidre Nonell (Barcelona, 1872-1911), un dels artistes més destacats de final del segle XIX i el tombant del XX, del qual el museu conserva un fons importantíssim. Segons declaracions del director, Pepe Serra, la programació d’exposició del 2020 es troba en completa revisió. També se suspèn l’exposició que seguia la de Nonell i que s’havia d’inaugurar el mes d’octubre: ‘Carracci. La Capella Herrera’.

L’esperada exposició del CCCB ‘William Kentridge. El que no està dibuixat‘, prevista al juny, ja s’ha reprogramat per al 9 d’octubre. I la Fundació Bancaixa de València ha suspès l’exposició ‘Sorolla. Caçant impressions‘, que s’havia d’inaugurar el 13 de març.

La tercera conseqüència del coronavirus ha estat l’acceleració de l’activitat digital dels museus. Aquest fet recorre tots els sectors de la cultura, però el museístic hi ha posat un esforç molt destacat (a tall d’exemple, podeu consultar les activitats virtuals d’alguns dels museus del país el Dia Internacional dels Museus).

Els museus Dalí i com adaptar-se a la incertesa del turisme

Hi ha museus que han viscut fins ara d’una manera aclaparadora del turisme internacional. És el cas del Museu Picasso o dels museus Dalí. Aquest darrer cas és important: el 2019, el Teatre-Museu Dalí de Figueres va rebre 819.542 visitants, el Castell Gala Dalí de Púbol 83.902 i la Casa Salvador Dalí de Portlligat 156.920. El 80% eren estrangers, sobretot visitants italians, nord-americans, neerlandesos, alemanys, coreans i japonesos. A més, el 2019 també s’havia recuperat el turisme francès. Però la pandèmia fa complicat de preveure com serà el turisme d’ara endavant i si es podrà comptar amb els visitants estrangers.

La directora dels museus Dalí, Montse Aguer, ha dit que estan molt pendents de veure què acabarà passant amb la mobilitat entre països, alhora que dissenyen estratègies per a atreure més turisme d’ací. Amb tot, ja calculen que el descens de visitants serà considerable.

‘Les dinàmiques dels turistes canviaran, tots canviarem, els museus s’adaptaran a la situació però els turistes també variaran a l’hora de planificar els viatges’, diu Aguer. En aquest punt, la Fundació Dalí preveu potenciar encara més la venda de tiquets en línia perquè els visitants tinguin una hora concreta per a accedir als museus i fer les visites. Montse Aguer recorda que durant els darrers dos anys ja havien potenciat molt la venda per internet i que això ja havia permès d’eliminar la imatge habitual de cues davant el museu de Figueres a l’estiu.

La directora explica que a l’hora de planificar la reobertura els ha servit molt l’exemple de Portlligat: ‘Aquí deixàvem entrar vuit persones cada deu minuts i teníem un itinerari. Només hi havia uns espais a l’exterior on la gent podia quedar-se més estona. Seguirem aquest model.’

En el cas de Portlligat i Púbol, Aguer també explica que es potenciaran els espais exteriors, pel valor afegit de natura que aportaran al visitant. ‘A Portlligat hi tenim l’Olivar, molt lligat a la Mediterrània i al paisatge que Dalí va reflectir a la seva obra; i els jardins de Púbol, que solem dir que eren el refugi de Gala, ara es convertiran en el del visitant.’

Museu Picasso

El Museu Picasso, tot i el confinament, ha començat a celebrar el cinquantè aniversari d’un dels episodis més destacats de la seva història, la donació excepcional d’obres de joventut de Pablo Picasso a la ciutat de Barcelona. El 8 de maig de 1970 es va signar l’acta notarial de lliurament de 236 olis, 1.149 dibuixos, 17 carnets de dibuix, 4 llibres de text amb dibuixos i anotacions i 40 obres d’altres artistes. Aquest llegat és el nucli principal de la col·lecció del museu. Per commemorar l’efemèride, la institució ha començat a difondre fotografies i retalls de diari de l’època. La celebració culminarà amb una exposició que s’inaugurarà el 18 de desembre, el mateix dia que el 1970 es va inaugurar l’ampliació del museu amb les noves obres. La celebració respon al desig del Museu Picasso de recordar la voluntat personal de l’artista de donar un llegat tan important a Barcelona i, per tant, reivindicar el lligam estret que Picasso va mantenir sempre amb la ciutat.

Projectes artístics a partir de la Covid-19 i el confinament

Entre la diversitat de propostes artístiques nascudes a partir de l’interès pels efectes del confinament i la pandèmia, el Museu de Lleida considera absolutament necessari de documentar el moment històric excepcional que significa la crisi sanitària de la Covid-19, per tal d’explicar-lo ara i a les futures generacions. És per aquesta raó que el museu demana la col·laboració de ciutadans i entitats per a fer arribar materials com ara documents visuals, musicals o físics, d’aquest confinament. Un dels objectius del Museu de Lleida és de fer una exposició temporal a final d’any. La crida va adreçada a persones i entitats de la ciutat de Lleida i de l’àrea que l’envolta, que és el territori que s’explica al discurs de l’exposició permanent del museu. De moment, es podran enviar al correu electrònic museu@museudelleida.cat. La proposta compta amb la col·laboració la Paeria, el Museu d’Art Jaume Morera i de l’Arxiu Històric de Lleida, que ja participa en la campanya de recollida de material sobre la pandèmia impulsada pels Arxius de Catalunya. Aquest projecte anirà vinculat al que impulsa la Xarxa de Museus d’Història i Monuments de Catalunya, de la qual el Museu de Lleida forma part.

Per una altra banda, també destaquem el projecte de mosaic fotogràfic que coordina el creador visual i fotògraf Joan Fontcuberta, impulsat per Òmnium Cultural i el festival Cruïlla, ‘Mirades des del confinament’. Podeu consultar-ne tota la informació.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.