19.08.2026 - 13:01
|
Actualització: 19.08.2026 - 13:03
La fiscalia general alemanya ha informat de la detenció a Croàcia del ciutadà ucraïnès Volodímir Z, acusat d’haver participat en el sabotatge dels gasoductes Nord Stream 1 i 2 el setembre del 2022. La detenció s’ha fet en compliment d’una ordre europea i és previst que sigui extradit a Alemanya.
Volodímir Z., bus professional, és acusat per la fiscalia alemanya d’haver format part d’un grup de sis ucraïnesos que va col·locar explosius als gasoductes que uneixen Rússia i Alemanya pel mar Bàltic.
Les explosions es van produir el 26 de setembre de 2022 prop de l’illa danesa de Bornholm, davant la costa sueca. L’atac es va produir en plena guerra d’Ucraïna i Moscou se’n va desvincular d’ençà del primer moment.
La fiscalia considera Volodímir Z. sospitós d’haver causat, conjuntament amb la resta de membres del grup, una explosió, un sabotatge anticonstitucional i la destrucció d’infrastructures.
Ha estat detingut a Pula, al nord-oest de Croàcia, i serà extradit a Alemanya. A final de setembre del 2025 ja havia estat detingut a Polònia, però les autoritats poloneses el van deixar en llibertat i van refusar la petició d’extradició de Berlín.
Un altre dels presumptes implicats, Serhi K, considerat l’autor intel·lectual de l’atac, ja ha estat processat. Va ser detingut a Itàlia i extradit a Alemanya, on ha estat acusat de complicitat en un crim de guerra per la destrucció de tres dels quatre conductes dels gasoductes, una de les principals vies de subministrament energètic d’Alemanya.
El Nord Stream 1 s’havia fet servir per subministrar gas rus a Alemanya. En canvi, el Nord Stream 2 no va arribar a entrar en funcionament arran de la invasió russa d’Ucraïna.