Featured Video Play Icon

El govern britànic ha citat l’ambaixador iranià a Londres després de la captura del petrolier Stena Impero per les autoritats perses i el traslladat al port de Bandar Abbas. Downing Street ha avisat tots els vaixells amb bandera britànica que s’abstinguin de navegar per l’estret d’Ormuz, una ruta cabdal per al comerç de petroli.

El ministre d’Afers Estrangers, Jeremy Hunt, ha parlat amb l’homòleg iranià, Mohammed Javad Zarif, per exigir l’alliberament del petrolier i expressar la seva preocupació. En declaracions als mitjans, Hunt ha dit que el govern descarta una acció militar, però ha demanat a Teheran una solució ràpida si no vol haver de fer front a ‘conseqüències importants’.

Les autoritats iranianes asseguren que van capturar l’Stena Impero perquè havia incomplert el dret marítim i havia xocat contra un pesquer. El vaixell i la tripulació, vint-i-tres persones, la majoria de nacionalitat índia, són sota custòdia policíaca. Teheran ha assegurat que no prendrà cap decisió fins que la investigació no esclareixi els fets.

L’Iran va aturar ahir un segon petrolier, de bandera liberiana però operat per una empresa britànica. I, tot i que va desaparèixer momentàniament dels radars, va ser alliberat. Segons Teheran, el Mesdar, com s’anomena, va ser retingut temporalment per una qüestió mediambiental.

El líder laborista i cap de l’oposició, Jeremy Corbyn, també ha exigit l’alliberament de l’Stena Impero i la tripulació. ‘Una escalada només pot fer que agreujar el conflicte. Ambdues parts s’han de contenir’, ha escrit a Twitter. A més, ha acusat el president nord-americà, Donald Trump, d’instigar la tensió al golf pèrsic després d’haver-se retirat del pacte nuclear amb l’Iran.

De l’estret d’Ormuz al de Gibraltar

La captura dels dos petroliers és el tercer incident rellevant que involucra aquesta mena de vaixells aquests darrers mesos. Entre el maig i el juny, diversos petroliers van ser sabotats o atacats a prop de l’estret. Cal dir, així i tot, que aquest últim incident es produeix enmig d’una gran tensió entre el Regne Unit i l’Iran. El fet coincideix amb la decisió de la Cort Suprema de Gibraltar de prolongar trenta dies la retenció del petrolier iranià Grace 1, confiscat el 4 de juliol. El govern iranià havia advertit de ‘conseqüències’ per la captura, cosa que va considerar un ‘acte de pirateria’. Gibraltar va adduir que la destinació del Grace 1 era un port sirià sotmès a sancions europees, però l’Iran ho va desmentir.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb