Les obres del corredor mediterrani obligaran a tallar uns quatre mesos la R4 a Martorell

  • Per minimitzar les afectacions, Adif està habilitant un antic túnel a Castellbisbal que estarà a punt en un any

VilaWeb
ACN
22.08.2019 - 08:40
Actualització: 22.08.2019 - 09:05

Operaris d’Adif treballen de fa unes quantes setmanes en les obres per a instal·lar la via d’amplada internacional entre Castellbisbal (Vallès Occidental) i Martorell (Baix Llobregat), una infraestructura imprescindible per a desplegar el corredor mediterrani. Arran de la complexitat de les obres, l’estiu vinent caldrà tallar la línia R4 de rodalia durant tres o quatre mesos entre Martorell i el Penedès. Les obres costaran 109 milions d’euros, comptant la licitació i els materials.

Durant una visita d’obres, Alejandro Faundez, sots-director de Construcció d’Adif, ha explicat que l’alternativa al tancament era un any i mig de circulació degradada a via única, cosa que hauria tingut perjudicis cada dia. Quan encara falta un any, Adif i els operadors estudien un pla de transport alternatiu per a minimitzar les afectacions.

Aquest tram de via és un dels més transitats de l’estat espanyol. Cada setmana hi passen uns 1.500 combois, entre els de la R4 i els de mercaderies. Faundez ha explicat que la complexitat de les obres està en el fet que s’han de reformar quatre túnels, entre els quals el que passa pel nucli urbà de Martorell. Aquest, de poc més de 1.000 metres, és el més complex, perquè té habitatges al costat.

Les obres que s’hi faran serviran per a rebaixar el túnel entre 80 i 150 centímetres per permetre el pas de combois carregats de camions, augmentar la velocitat de 30 km/h a 120 km/h i millorar la seguretat i la il·luminació. Una altra de les millores serà substituir l’actual balast per l’anomenada via en placa, una superfície de formigó més fàcil de mantenir i de caminar-hi en cas d’incidència dins el túnel.

A banda del túnel de Martorell, també es milloraran el de Castellbisbal, el d’entrada a la zona logística de Seat i un antic túnel ferroviari també a Castellbisbal que passa sota la urbanització de Costablanca. En aquest últim ja s’hi està treballant netejant tota la brutícia acumulada en els 40 anys que porta fora de servei. La seva posada al dia és molt important perquè, a banda d’unir l’estació de Castellbisbal i el viaducte del Llobregat, permetrà tenir un carril addicional durant les obres i un tercer un cop finalitzin, el que farà molt més fluida la línia i donarà marge en cas d’incidències a la via principal. Una altra actuació en paral·lel en aquest túnel serà la col•locació de 740 metres quadrats de pantalles per tal de reduir l’impacte acústic generat per la circulació de trens en les cases construïdes a tocar del què era l’antiga via i la construcció d’una passarel·la. La previsió d’Adif és que les obres en aquest túnel finalitzin abans d’un any per, a continuació, començar a treballar en els altres dos.

Aquests dies també es treballa en la renovació de la via del ramal d’accés a la factoria de Seat a Martorell amb la substitució de les travesses per adaptar-les a l’ample de via internacional i l’adequació de la seguretat al túnel pel que s’hi accedeix.

Alejandro Faundez ha destacat que que la connexió del tram amb l’estació de Castellbisbal, que ja està unida amb Catalunya Nord per ample internacional, permetrà que empreses com Seat, Celsa, els ports de Barcelona o Tarragona i el seu Complex Petroquímic, ‘guanyin en competitivitat’ al poder enviar les seves mercaderies directament sense haver de passar per Portbou a fer el canvi de l’ample ibèric a l’internacional. ‘Més que freqüències, es guanyarà un estalvi en temps i costos. A Portbou es perden entre dos i tres hores i uns 3.000 euros’, ha assenyalat. 

En una altre fase, el projecte preu construir un ramal similar al que arriba a Seat unint l’estació de Castellbisbal amb les factories de Celsa-Gonvarri-Gonvauto mitjançant un pas que passi per sota de l’autopista AP-7.

Pel que fa al termini de finalització de les obres, Faundez preveu que estiguin enllestides en uns 18 mesos. Això no vol dir, ha puntualitzat, que entrin en funcionament immediatament perquè això ho decidirà l’operador un cop l’Agència de Seguretat Ferroviària hagi donat el llum verd. 

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any