Calor estiu

El periodisme que l'actualitat necessita

Aquest 2020 és un any de canvis arreu del món, i nosaltres us volem ajudar a entendre'ls. En temps de crisi, el periodisme compromès és més important que mai i el vostre suport és l'únic que pot assegurar la continuïtat de VilaWeb.
Si ho vols i ho pots fer, col·labora amb VilaWeb.

Avui comença un episodi de molta calor que afectarà tot el país. Els termòmetres poden arribar als 40 graus en diversos punts del Principat i a l’interior de Mallorca. Per això, us oferim un seguit de consells per a evitar problemes de salut associats amb les altes temperatures.

Entre els grups de risc, hi ha les persones que tenen alguna malaltia cardiovascular, renal o neurològica, entre més. Però els experts demanen que es vigili especialment la gent gran. Recomanen que quan hi hagi una onada de calor es visiti dos cops el dia, com a mínim, les persones que viuen soles per veure com es troben.

Consells alimentaris

  • Beure molta aigua o líquids: No cal esperar a tenir set per beure. És millor evitar les begudes alcohòliques i les ensucrades, el cafè i el té.
  • Alimentació lleugera: S’ha de procurar de menjar fruita i verdura, plats com amanides i gaspatxos i sucs. Aquest tipus d’alimentació ajuda a compensar la pèrdua de sals per la suor.

Consells per a dins de casa

  • Mantenir les persianes abaixades: D’aquesta manera s’evita que hi entri el sol directament. Una altra recomanació és no obrir les finestres quan la temperatura a l’exterior és molt alta.
  • Moderar l’ús dels ventiladors: A partir dels 35ºC els ventiladors només mouen l’aire, no refresquen.

Consells per a l’exterior

  • Cercar llocs frescs: Fora de casa els experts recomanen d’estar-se en llocs frescs, amb ombra o climatitzats.
  • Protegir-se del sol: També recomanen de posar-se barrets o gorres per a protegir-se del sol. I també roba de colors clars, perquè tenen més capacitat de reflectir la radiació solar, en lloc d’absorbir-la, com fan els colors foscs.

Quins són els problemes de salut associats a la calor i com s’ha d’actuar?

Els problemes de salut més freqüents associats a la calor són:

  • Enrampades musculars: Acostumen a ser als braços i a les cames, després d’haver suat molt durant una activitat intensa. Quan això passa, es recomana d’aturar l’activitat i descansar en un lloc fresc i beure sucs o begudes esportives diluïdes amb aigua. Si les enrampades duren més d’una hora, és millor consultar els símptomes amb un metge.
  • Esgotament per la calor: Apareix després de diversos dies amb temperatures altres, que causen una suor excessiva, la qual redueix els fluids corporals i la restauració de les sals. Per això, qualsevol persona que tingui símptomes de debilitat, fatiga, mareigs, nàusees o desmais, hauria de descansar en un lloc fresc i beure força aigua. Si la simptomatologia persisteix o empitjora, hauria d’anar a un centre sanitari.
  • Cop de calor: Quan el cos no pot controlar un increment de la temperatura i arriba als 40,6°C, la persona pot experimentar un cop de calor. Aquest cop de calor va associat a símptomes com la sequedat, l’augment del pols cardíac, mal de cap, sensació de confusió o pèrdua de consciència. En aquestes circumstàncies, els experts recomanen de trucar a urgències. Mentre no arriben els metges d’urgència, es recomana d’estar-se en una habitació fosca i col·locar-se draps amb aigua freda sobre el cos. També es recomana de fer-se una dutxa d’aigua freda.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.