Compromís ha proposat que les competències de la Rodalia passin a la Generalitat amb un pla de finançament per a gestionar el servei de manera eficaç, atès que alguns trajectes ‘triguen més que fa vint anys’. La candidata a la Generalitat de Compromís, Mónica Oltra, ha denunciat la manca d’inversions en el servei de la Rodalia de Renfe, ‘el que més ha patit les últimes dècades’, i ha defensat que es garanteixi el dret a la mobilitat i un títol de transport únic per al ferrocarril, l’autobús urbà i interurbà i el metro.

En un acte davant l’Estació del Nord de València, al qual han assistit els batlles de Catarroja, Puçol, Sueca i la Font de la Figuera, Oltra ha dit que el Consell havia demostrat que sabia ‘gestionar bé’ l’educació, la sanitat, la dependència, els serveis socials, l’ocupació i la lluita contra el canvi climàtic. ‘Reivindiquem el transport públic, que és el que més utilitza la gent, sobretot en la comunicació entre municipis, per anar a treballar, a estudiar o per a oci’, ha reclamat Oltra.

El candidat de Compromís al congrés espanyol Joan Baldoví ha denunciat que València era a la cua en puntualitat, un problema com més va més greu, i que les inversions fetes s’havien destinat, majoritàriament, al tren d’alta velocitat. Segons les dades que ha donat, el 71% de les inversions van a l’alta velocitat, que la utilitza el 4% de la població, i només el 29% es destina a la Rodalia, un servei que utilitza el 96%.

Baldoví ha reclamat un pla d’inversió ‘clar’ en el pressupost de l’estat espanyol i ‘menys visites i anuncis’ de ministres de Foment espanyols, com José Blanco, Íñigo de la Serna, Ana Pastor o José Luis Ábalos. Ha dit que les línies 2 i 6 havien estat ‘especialment castigades’ i, com a usuari del servei de la Rodalia, havia vist gent plorant perquè feia tard a un examen per culpa dels retards del tren. ‘És una qüestió de recursos, de personal i, sobretot, de voluntat política.’

Per la seva banda, el batlle de València, Joan Ribó, ha recordat que Compromís havia presentat una moció en un ple municipal al març en què demanava al pròxim Govern que mantingués el projecte de pressupost que preveu una partida de 174 milions per a la Rodalia de València i prioritzés la inversió en la millora d’aquestes línies. També demanava una reducció de preus de tots els títols de transport, que els bons de deu viatges tinguessin una vigència anual en lloc de mensual i que s’oferissin altres modalitats de bitllets per als treballadors i estudiants. Així mateix, s’instava a una bona coordinació entre Renfe i Adif, necessària per al compliment dels horaris i per a informar de les eventuals incidències.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb