22.07.2026 - 12:34
|
Actualització: 22.07.2026 - 14:07
La Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) treballa en la redacció de deu projectes amb l’objectiu de reduir el risc d’inundació a les conques del Torrent, Magre i Saleta, després de la gota freda del 29 d’octubre de 2024.
Els treballs s’organitzen en dos lots adjudicats pel Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic espanyol a la UTE Typsa-Gecival i la UTE Aquatec-Granell Horta Sud. El valor de l’adjudicació és proper als quatre milions d’euros, segons que ha informat la Confederació.
Treball coordinat entre les enginyeries
Els tècnics de la Confederació coordinen les tasques amb les dues enginyeries per definir les actuacions prioritàries i establir una ruta que permeti desenvolupar els projectes de manera escalonada. Aquesta metodologia facilitarà la redacció, tramitació i licitació progressiva de les intervencions.
La previsió és disposar de les primeres propostes d’actuació a la tardor vinent. Una vegada es presenten aquestes propostes, la Confederació impulsarà un procés de participació pública perquè administracions, entitats i ciutadania puguin fer-hi aportacions abans de definir les solucions definitives.
Coneixement del territori després de l’aiguat
Teodoro Estrela, coordinador dels projectes, ha remarcat que l’anàlisi de l’aiguat “ens ha permès conèixer amb molt més detall com va respondre el territori davant un episodi extrem”. Segons ell, aquest coneixement és avui “la base sobre la qual estem dissenyant aquests projectes per a reduir el risc d’inundació i augmentar la resiliència del territori davant futurs episodis extrems”.
L’estudi del comportament de l’aigua durant l’aiguat ha servit per a identificar els punts on hi hagué desbordaments, s’emmagatzemaren grans volums d’aigua o es registraren els majors calats i velocitats. L’objectiu és definir intervencions més eficaces davant eventuals episodis futurs, expliquen des de la Confederació.
Actuacions previstes
La planificació combinarà diverses actuacions adaptades a les particularitats de cada espai. Entre aquestes mesures destaca el desenvolupament de Zones d’Emmagatzematge Controlat (ZAC) per retenir temporalment part de l’aigua durant les avingudes i així reduir la punta de cabal, retardar-ne l’arribada als trams més vulnerables i disminuir tant els calats com la velocitat de l’aigua aigües avall.
En àrees rurals, es podran executar excavacions del terreny, adequar àrees inundables o construir motes de protecció per augmentar la capacitat de laminació. En entorns urbans, on l’espai és més limitat, es consideren solucions compatibles amb l’ús ciutadà, com ara parcs inundables, i es coordinaran aquestes actuacions amb la Generalitat i els ajuntaments.
Intervencions destacades al barranc de Torrent
Algunes de les intervencions més rellevants es preveuen al barranc de Torrent, on s’estudia un augment progressiu de la capacitat hidràulica des de Torrent fins a la desembocadura a l’Albufera. L’objectiu és eliminar els punts on ara el llit perd capacitat i millorar la resposta davant futures avingudes.
Entre les actuacions previstes s’hi inclou l’ampliació dels marges del barranc a trams de Picanya, Catarroja i Massanassa, i l’adequació del pas per la pista de Silla. També s’executaran intervencions en municipis com Torrent, Picanya, Paiporta, Catarroja i Massanassa, que requeriran una estreta coordinació amb els ajuntaments, com és el cas de la restauració ambiental del barranc en el tram comprès entre la pista de Silla i la desembocadura a l’Albufera de València.
A més, aquests projectes es completaran amb la futura Via Verda del barranc de Torrent i l’adequació del nou llit del Túria. Les dues actuacions s’estan ideant de manera conjunta per aprofitar el corredor que va evidenciar l’aiguat i transformar-lo en un espai capaç de gestionar amb més seguretat els caudals durant futurs episodis extrems.