Un dels objectius més conreats i ambiciosos de l’edició anual del festival Smithsonian Folklife és posar un rostre humà a comunitats distants i permetre al públic dels Estats Units d’interactuar de manera significativa amb persones de més nacions i regions del món. Ja és una llarga tradició: cinquanta-dos anys d’història acollint artistes, músics, geganters i castellers a l’Avinguda Nacional de Washington DC per sondar la profunditat dinàmica i la comprensió d’aquests intercanvis culturals. Els visitants poden mirar un participant als ulls, compartir-hi un somriure, una història, una cançó o una conversa per a aportar una comprensió del món més gran i significativa, que pugui transcendir supòsits i estereotips desafiadors.

El 27 de juny tornarà a acollir al voltant de les franges de gespa de l’Avinguda Nacional un espectacle cultural estiuenc durant deu dies i dos caps de setmana. L’enfocament d’enguany se centrarà en les empreses creatives i en les activitats culturals que generen valor econòmic i social per a comunitats d’arreu del món.

Aquest tema es desenvoluparà en dos programes, ‘Armènia: creació d’habitatges’ i ‘Catalunya: tradició i creativitat de la Mediterrània’. Durant el nostre llarg esforç de recerca i planificació de quatre anys per a aquests dos programes, i davant la sorpresa del nostre equip, hem aconseguit de convidar vora quatre-centes persones d’aquests dos grups culturals que ara allotjarem.

Tant Armènia com Catalunya lluiten activament per definir el seu futur polític. Hi ha un gran potencial per a converses dramàtiques i significatives a mesura que Armènia troba l’equilibri després del recent activisme durant la Revolució de vellut a principi d’enguany. I també mentre Catalunya cerca un nou camí per a sortir del blocatge polític després del seu disputat vot per la independència l’octubre passat.

A Armènia, la festa, la gastronomia, la producció de vins i les tradicions artesanals indiquen la importància de la sostenibilitat econòmica i cultural davant el canvi i com aquestes pràctiques creen el sentiment de la llar, tant en concepte com en forma. Catalunya té una llarga tradició d’organitzacions, tant formals com informals, amb l’objectiu de mantenir un fort sentit d’identitat local. En tots dos casos, aquestes xarxes reforcen una cultura popular potent, que expressa valors socials compartits. Malgrat les tensions polítiques, la feina de les empreses creatives continua ininterrompudament i la vida cultural persisteix.

Els participants del festival es delecten en aquestes expressions culturals quotidianes, que sovint són font d’algunes sorpreses bastant espectaculars i meravelloses. Els magistrals participants del teatre d’ombres armeni, per exemple, són excel·lents en el cant, el ball i en el torrar. Alguns siro-armenis que s’han instal·lat a Erevan, la capital i la ciutat més gran d’Armènia, han començat a guanyar-se la vida ensenyant i elaborant brodats tradicionals, una tradició importada per les seves àvies a Síria durant el crepuscle de l’Imperi Otomà. Els ciutadans catalans, treballadors i empresaris de dia, quan tenen lleure fan processons exuberants pel carrer. I el guardonat Forn cooperatiu La Fogaina fabrica pa i pastes ecològiques: durant la crisi 2008, cinc empleats van obrir un nou negoci a la Catalunya rural.

Cal esperar dels participants que responguin des de les seves pròpies perspectives complexes. És interrogant-se repetidament i mantenint converses generatives que el Festival Smithsonian Folklife motiva anualment una reflexió pròpia als participants, de manera que sovint en surten amb un sentit d’identitat molt més gran i amb més apreciació del seu propi patrimoni cultural.

Fent conviure artistes tradicionals i populars perquè comparteixin la creativitat i la seva vida amb el públic dels Estats Units podem explorar respostes matisades a algunes de les preguntes més inspiradores dels nostres temps. Com i quan ens unim en una època en què ens separen tanta història i tantes més coses? Què ens hi va, a nosaltres mateixos i a les nostres comunitats quan expressem allò que més ens importa? Com ens transforma i capacita el fet de compartir les nostres històries? Aquestes mateixes preguntes ajuden a la gent a determinar com volen viure junts quan malden per definir el seu propi esdevenidor.

El Festival Smithsonian Folklife serà al National Mall de Washington, DC, del 27 de juny al 1r de juliol i del 4 de juliol al 8 de juliol del 2018. Per a més informació sobre l’assistència al Festival, vegeu-ne el calendari diari.

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de Vilaweb