Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

Les principals ciutats de l’estat espanyol encadenen set mesos de descensos de trànsit de vianants als carrers comercials. L’estabilitat de les dades aquests últims tres mesos sembla mostrar una nova realitat: molta menys gent als carrers i una davallada forta d’entrades a les botigues i establiments comercials en general. Al 5% dels establiments de l’estat espanyol hi ha hagut una baixada de visites del 80%; al 16% la davallada ha estat del 60%; i el 42% han perdut un 40% de compradors. Són dades que avui s’han publicat a l’informe de trànsit de vianants, de la consultora tecnològica catalana TC Group Solutions.

Segons l’estudi, a les ciutats de l’estat espanyol, Barcelona i Madrid són en posicions mitjanes, amb caigudes del -38% i -45%, respectivament. València, amb un -31% de trànsit, és la segona ciutat amb una pèrdua menor, però molt lluny de la menys perjudicada, que és Bilbao (-20%). Val a dir que els percentatges són calculats sobre el mateix període de l’any anterior, en aquest cas, el mes de setembre.

I quant a la ciutat de Barcelona, analitzant tres vies comercials cabdals, s’observa que el passeig de Gràcia és el carrer que ha tingut una pèrdua de visitants més gran: d’un 52%; seguida de la rambla Catalunya, amb un 40%. L’avinguda Diagonal, en canvi, és la que s’ha comportat millor: tan sols ha perdut 2 visitants de cada 10. ‘Crec que la ciutat de Barcelona depèn molt del turisme, per això la Diagonal no en surt tan castigada com el passeig de Gràcia. A la Diagonal hi ha molt trànsit de gent que hi té la feina, l’oficina… A les zones comercials la caiguda és més forta’, em diu Sònia Lamela, directora de màrqueting de TC Group. I m’explica també que Barcelona al maig i al juny es va recuperar a la mateixa velocitat que les altres ciutats, però a l’estiu és quan la recuperació es va frenar, cosa que no passat en ciutats del nord de la península, per exemple, on ha continuat.

Em sembla interessant, però vull veure’n la constatació dels establiments. Per una banda, les vendes als establiments adherits a Comertia continuen en negatiu al setembre, principalment per l’afectació del descens del turisme en el sector comerç i restauració, i pel descens de trànsit de vianants, en general, als principals carrers comercials del centre de Barcelona. En aquesta situació, en un 40% d’empreses han crescut les vendes respecte de l’any passat, en un 58% han baixat i un 2% les ha mantingudes. En canvi, les vendes en línia continuen augmentant a la majoria de sectors de Comertia. En concret, els sectors de moda (94,5%), alimentació (85%) i llar (40%) és on més han crescut.

Parlo també amb Joan Carles Calbet, president de RetailCat, i m’ho confirma. En destaca dos aspectes que em semblen interessants des que va acabar l’estat d’alarma. El primer és que no hi ha tanta gent pel carrer, però en canvi, la taxa de conversió (el nombre de persones que compren sobre les que entren a la botiga) ha augmentat. ‘Les dades són molt millors que abans, vol dir que la gent no surt tant a passejar i més a comprar. Això ho comprovem aquests dies amb els bars tancats, en què la taxa fins i tot augmenta.’ I el segon punt que destaca és que el tiquet mitjà ha augmentat, sobretot en l’alimentació, és a dir, la gent quan va a comprar carrega més. De totes maneres, la millora de la taxa de conversió no compensa, ni de bon tros, la caiguda de les vendes.

Està molt preocupat per la manera com van les coses i la sensació d’improvisació que sembla haver-hi. ‘La sorpresa del tancament dels bars ha estat molt grossa. Només fa quinze dies, a Madrid encara deien si inclourien el comerç i la restauració en els nous ERTO i ara ho tornen a tancar. És un mal afegit’, diu. El fet és que, veient la tendència d’aquests dies de les dades per la banda sanitària, no m’estranya que el pessimisme continuï molt present en el sector del comerç, que d’aquí a quatre dies haurà d’encarar les festes, és a dir, les setmanes clau de l’any per a molts establiments.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.