El conseller de Territori, Damià Calvet, ha lligat avui una nova concessió a Renfe per a gestionar la xarxa de Rodalia a les inversions i transferències pendents del govern espanyol amb la Generalitat. Calvet ha dit que feia temps que el Departament de Territori tenia un ‘esborranys d’un eventual contracte’, però que no se signaria res sense incloure clàusules de qualitat per a ‘garantir que l’operador compleix les exigències de servei’.

Ahir, el secretari d’Infrastructures i Mobilitat, Isidre Gavín, va anunciar que treballaven en un contracte, cosa que va generar força polèmica, a causa de la mala reputació de Renfe i els problemes constants que hi ha al servei de Rodalia. Calvet ha respost assegurant: ‘Sense les inversions i sense la transferència dels diners, no hi ha contracte amb Renfe o amb qui sigui que valgui, ni per quinze anys ni per mig any’. En aquest sentit, Calvet ha dit que ara no podia exigir qualitat de servei a Renfe i que amb Ferrocarrils de la Generalitat tenia ‘alternatives de qualitat contrastada’.

Tant Gavín com Calvet han qualificat de ‘fals’ el traspàs acordat fa deu anys perquè ‘no s’ha arribat a complir mai, no s’han traspassat els diners i no es va signar un contracte de serveis’. Gavín va recordar que dels 4.000 milions previstos en el pla d’inversions que acompanyava el traspàs, l’estat espanyol només n’havia executat un 14%. Tot i això, va destacar el clima positiu d’entesa amb els responsables del Ministeri de Transports espanyol i va dir que hi havia condicions perquè, amb voluntat política, el traspàs es fes en un període curt de temps.

El secretari d’Infrastructures va explicar que la culminació del traspàs de Rodalia hauria de significar la signatura d’un nou contracte de serveis que ara negocien els dos governs, conveni que ha de recollir la transferència de diners a la Generalitat, un pla d’inversions i el calendari que comprometi el govern espanyol a executar-les. A la vegada, Gavín va dir que la Generalitat preparava un contracte ‘adequat’ per a Renfe de quinze anys de servei per tal que l’operadora amortitzés la compra de nous trens per a Rodalia.

Penseu amb llibertat, siguem crítics

El poder prova d'amagar la gravetat de la crisi amb crides a no apartar-se de la línia oficial, a no parlar 'd'allò que ara no toca'. VilaWeb no ho farà. No renunciarem ni un segon al pensament lliure, a parlar amb plena llibertat i a continuar essent crítics.

Ajudeu-nos a continuar essent la veu que el país necessita. Feu-vos subscriptors de VilaWeb.

Vicent Partal
Director de VilaWeb