El periodisme que l'actualitat necessita

Aquest 2020 és un any de canvis arreu del món, i nosaltres us volem ajudar a entendre'ls. En temps de crisi, el periodisme compromés és més important que mai i el vostre suport és l'únic que pot assegurar la continuïtat de VilaWeb.

Si ho vols i ho pots fer, col·labora amb VilaWeb.

El conseller de Territori, Damià Calvet, ha lligat avui una nova concessió a Renfe per a gestionar la xarxa de Rodalia a les inversions i transferències pendents del govern espanyol amb la Generalitat. Calvet ha dit que feia temps que el Departament de Territori tenia un ‘esborranys d’un eventual contracte’, però que no se signaria res sense incloure clàusules de qualitat per a ‘garantir que l’operador compleix les exigències de servei’.

Ahir, el secretari d’Infrastructures i Mobilitat, Isidre Gavín, va anunciar que treballaven en un contracte, cosa que va generar força polèmica, a causa de la mala reputació de Renfe i els problemes constants que hi ha al servei de Rodalia. Calvet ha respost assegurant: ‘Sense les inversions i sense la transferència dels diners, no hi ha contracte amb Renfe o amb qui sigui que valgui, ni per quinze anys ni per mig any’. En aquest sentit, Calvet ha dit que ara no podia exigir qualitat de servei a Renfe i que amb Ferrocarrils de la Generalitat tenia ‘alternatives de qualitat contrastada’.

Tant Gavín com Calvet han qualificat de ‘fals’ el traspàs acordat fa deu anys perquè ‘no s’ha arribat a complir mai, no s’han traspassat els diners i no es va signar un contracte de serveis’. Gavín va recordar que dels 4.000 milions previstos en el pla d’inversions que acompanyava el traspàs, l’estat espanyol només n’havia executat un 14%. Tot i això, va destacar el clima positiu d’entesa amb els responsables del Ministeri de Transports espanyol i va dir que hi havia condicions perquè, amb voluntat política, el traspàs es fes en un període curt de temps.

El secretari d’Infrastructures va explicar que la culminació del traspàs de Rodalia hauria de significar la signatura d’un nou contracte de serveis que ara negocien els dos governs, conveni que ha de recollir la transferència de diners a la Generalitat, un pla d’inversions i el calendari que comprometi el govern espanyol a executar-les. A la vegada, Gavín va dir que la Generalitat preparava un contracte ‘adequat’ per a Renfe de quinze anys de servei per tal que l’operadora amortitzés la compra de nous trens per a Rodalia.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.