30.09.2026 - 19:34
|
Actualització: 30.09.2026 - 19:57
El primer ministre britànic, Andy Burnham, ha assegurat que hi havia “indicis clars” de la implicació de l’Iran en l’incident de diumenge prop de la base aèria de Fairford, on hi ha presència militar nord-americana. Les autoritats britàniques investiguen els fets com un possible acte terrorista. “Hi ha indicis clars que l’Iran va tenir alguna cosa a veure amb els fets d’aquest cap de setmana a la base aèria de la Reial Força Aèria a Fairford. En donarem més detalls quan pertoqui, però podem confirmar que creiem que l’Iran hi va tenir alguna cosa a veure”, ha dit Burnham en una entrevista a la BBC.
Tot i això, ha remarcat que la investigació, que ha qualificat de complexa i seriosa, continuava oberta i que les autoritats britàniques treballaven estretament amb els Estats Units.
Burnham ha explicat que el comitè de crisi i emergències del govern britànic s’havia reunit per tractar el cas i ha destacat la feina de la policia antiterrorista.
Les declaracions arriben després de la detenció, diumenge, de cinc homes britànics entre 23 anys i 25. Tots cinc van ser posats en llibertat sota fiança l’endemà. La policia ha explicat que tenien restringits els moviments i que continuaven sota investigació.
L’ambaixada de l’Iran al Regne Unit ha rebutjat les acusacions i les ha qualificades d’especulacions infundades i malicioses destinades, segons que diu, a promoure la “iranofòbia” al país.
La base militar de Fairford ha acollit recentment bombarders nord-americans en el context del conflicte al Llevant arran de l’ofensiva dels Estats Units i Israel contra l’Iran.