La consellera de Cultura, Laura Borràs, ha assegurat que no col·laborarà mai en una hipotètica ordre de trasllat de les pintures murals de Sixena fora del MNAC. Si passés, es declararia objectora de consciència artística, ha declarat a l’ACN. En l’aniversari de l’entrada de la policia al Museu de Lleida per traslladar al Monestir de Sixena quaranta-quatre obres (un altre litigi sobre l’art de la Franja encara sense sentència ferma) Borràs ha admès que va ser ‘un cop molt dur’. A més, ha tornat a dubtar de les ‘condicions de conservació’ de les obres al Monestir i si compleix amb ‘la funció pública’ de posar-les a l’abast de tothom.

‘Vull pensar que la raó s’imposarà a la irracionalitat de posar en perill les obres’, ha desitjat sobre un hipotètic retorn de les pintures murals a Sixena. Ara mateix aquesta situació és llunyana, perquè a començament d’any una jutgessa d’Osca va paralitzar-ne el trasllat per l’alt perill de deteriorament. Borràs està satisfeta d’aquesta decisió judicial, però a l’espera d’una sentència ferma, ha advertit que encara que un jutge en dicti el trasllat, conscient dels riscs, assumir una decisió que destruiria les obres seria contrària a la seva responsabilitat política. ‘La raó ens empara i esperem que la justícia també, però si arribés aquesta situació surrealista, em declararia objectora de consciència’, ha assegurat. Borràs ha asseverat que la traducció pràctica d’aquesta posició dependria de les circumstàncies, però que, evidentment, no col·laboraria en la destrucció ‘d’allò que ens correspon de preservar’.

La idoneïtat del Monestir de Sixena
Borràs també s’ha mostrat dolguda i molt crítica amb la resolució provisional d’un altre conflicte per l’art de la Franja, el que ara fa tot just un any va motivar l’entrada de la policia judicial al Museu de Lleida per traslladar 44 obres d’art al Monestir de Sixena. Allà, hi van arribar el dia 11 i hi són exposades de llavors ençà, juntament amb més peces procedents del MNAC i que la Generalitat havia lliurat obeint una sentència provisional. ‘Quan tinguem xifres de visitants i de l’estat de conservació de les obres, sabrem si tot plegat ha respost al fet de tenir-ho per tenir-ho i si compleix artísticament amb una funció pública’, ha assenyalat la consellera.

En aquesta línia, Borràs ha retret a la consellera de Cultura aragonesa, Mayte Pérez, l’alegria amb què en una entrevista a l’ACN ha mantingut que el procés judicial obert pels litigis de Sixena havia valgut la pena. ‘No puc compartir el seu parer, perquè això ha polititzat i judicialitzat una qüestió que hauria d’haver estat dirimida en l’àmbit de la conservació d’uns béns artístics’, li ha respost . Quant al propòsit expressat per Pérez de ‘començar de nou’ en aquest conflicte, Borràs li ha recordat que el govern aposta pel diàleg i la no judicialització dels conflictes.

I li ha enviat un segon missatge: ‘Quan entres en el camí judicial, i ens hi ha fet entrar, nosaltres intentarem defensar els nostres interessos, i tant de bo que això arribi a bon port pel benestar de les obres en qüestió.’ Borràs s’ha alegrat, amb tot, que el govern aragonès es retirés de la causa penal contra els consellers Vila i Puig, acusats de desobediència, i en el primer també per prevaricació per no haver lliurat a l’Aragó les 44 peces del Monestir de Sixena del Museu de Lleida.

‘Una nit d’infausta memòria’
Borràs ha rememorat l’entrada de la policia judicial al Museu de Lleida ara fa un any com una ‘nit d’infausta memòria’. ‘Va ser un cop molt dur per als treballadors del museu i el conjunt del país’, ha recordat. Ella va viure en primera persona l’operatiu desplegat a parer seu ‘amb nocturnitat i traïdoria’. Un any després, subratlla que el departament de Cultura ha donat suport a una política d’adquisicions del museu que ‘miri de compensar aquesta absència’, tal com el MNAC ‘va fer un dipòsit d’obres del mateix mestre de Sixena’. De fet, el museu ultima una remodelació que afectarà gran part del gòtic i sense deixar de continuar explicant la Franja, com ha avançat recentment a l’ACN el director del museu, Josep Giralt. ‘No podem renunciar a explicar la història, i hem de ser curosos i responsables en la manera d’explicar un passat de convivència i història compartida’, coincideix Laura Borràs. ‘Això vol dir no renunciar a allò que representa Sixena, i a allò que artísticament implica que aquestes peces (diu en referència a les que ja no hi són) fossin exposades en un museu.’

 

Ajudeu VilaWeb, fent-vos subscriptors

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent encara. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Vicent Partal
Director de VilaWeb