Berga digitalitza la comparseria de la Patum per tenir rèpliques exactes en cas que pateixin danys

  • L'empresa catalana Nub3D està duent a terme els treballs amb tècniques que utilitzen la llum blanca

VilaWeb
ACN
23.01.2016 - 22:00

El Patronat de la Patum ha aconseguit una nova subvenció per avançar en el procés de digitalització en tres dimensions de tota la imatgeria de la Patum. El projecte, iniciat a finals del 2014, té per objectiu fer una còpia el més semblant possible a l’original perquè, en cas que sigui necessari, es pugui fer una reproducció exacta dels elements de la comparseria. De moment, ja s’han digitalitzat els caps i les mans dels gegants vells, l’àliga i el cap de les guites. La nova actuació que s’està duent a terme aquesta setmana permetrà reproduir en 3D el cap i les mans dels gegants nous. Un dels avantatges del sistema que utilitza l’empresa catalana Nub3D és que no és gens invasiu, ja que fa servir la llum blanca per fer les reproduccions.

La llum blanca és un sistema cada cop més utilitzat per digitalitzar les obres d’art, ja que garanteix que se’n pugui fer una rèplica exacta en cas que sigui necessari i no és gens invasiva perquè no toca les obres en cap moment. Per aquest motiu, el Patronat de la Patum va optar per aquest mètode per fer còpies de tota la imatgeria de la Patum. El projecte va iniciar-se l’any 2014 i ara s’ha aconseguit una nova subvenció per valor d’uns 3.000 euros del Departament de Cultura que permetrà digitalitzar nous elements de la comparseria.

En concret, els tècnics de l’empresa Nub3D estan digitalitzant els caps i les mans dels gegants nous. Segons ha explicat a l’ACN un dels tècnics que està treballant en el projecte, Emilio Sánchez, un dels avantatges principals del sistema de llum blanca que s’utilitza per a la digitalització de les peces és que no és gens invasiu, ja que en cap moment s’han de tocar els elements protegits. A més, però, tampoc s’han de moure les comparses de la seva ubicació actual, la Casa de la Patum, ja que els tècnics desplacen el material fins al lloc d’origen per a dur a terme el procés.

Sánchez ha detallat que el sistema funciona fent un patró de llum blanca que és captada per una càmera. Al seu torn, la càmera calcula la posició dels píxels, que acaba projectant a l’espai, de manera que es pot calcular la posició de milions de píxels. Amb això, s’aconsegueix reproduir ‘amb molta exactitud cada element, fins i tot les esquerdes o els defectes de cada peça’, ha expressat Sánchez. Això permet, segons el tècnic, ‘que si el dia de demà li passa alguna cosa a aquesta peça, en puguem fer una producció exacta’.

Les comparseries de la Patum són objectes vius, alguns amb centenars d’anys d’història, que cada any surten a la plaça de Sant Pere durant cinc dies i s’exposen a patir algun tipus de dany. Per això, el Patronat de la Patum va decidir fer aquesta reproducció que serviria com una assegurança en cas que els comparses es destruïssin a causa d’algun accident o incendi. A banda dels dies de Patum en què les peces estan exposades a tot tipus d’inclemències, la resta de l’any la comparseria està resguardada a la Casa de la Patum amb unes condicions de temperatura i humitat òptimes.

Nub3D S.L és una empresa nascuda a Barcelona l’any 1999 per donar resposta a una necessitat de mercat en el camp del mesurament òptic tridimensional. Des de l’any 2001 la companyia aplica aquesta tecnologia al camp de l’art i el patrimoni i ha realitzat diverses rèpliques de peces originals, entre les quals hi ha obres del Museu del Prado, el Louvre o el Museu Episcopal de Vic. A hores d’ara, segons ha explicat Sánchez, continua sent l’única empresa de l’Estat que fabrica aquesta tecnologia puntera i els seus competidors es troben a l’estranger, principalment a Alemanya.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any