ACN Barcelona.-El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha apostat aquest divendres per transformar els espais educatius amb criteris estrictament pedagògics. Bargalló ha inaugurat la jornada ‘Nous reptes, nous aprenentatges’, que té com a objectiu repensar escoles i instituts des del punt de vista del disseny. Està adreçada a docents, arquitectes i comunitat educativa. “El principal repte que tenim és fer les coses més fàcils, simplificar els criteris i permetre fer tot allò que pedagògicament estigui justificat”, ha apuntat el conseller. Aquesta jornada està organitzada pel departament i pel Col·legi d’Arquitectes de Catalunya.

Bargalló ha apuntat que el seu departament té la prioritat de facilitar que els centres siguin espais flexibles per a les noves necessitats pedagògiques. Aquesta ha de ser la “màxima”, ha dit, que ha de guiar l’acció a l’hora de dissenyar els nous espais educatius, transformar els centres actuals i potenciar les aules de futur i les noves tecnologies. Al seu parer, és fonamental que els docents intervinguin en el disseny, però ja des de la fase inicial i no només en l’última etapa. Des d’Educació ja s’està començant a implicar els equips directius dels nous centres des del principi del procés de disseny, el que farà que el projecte sigui més útil, eficient i econòmic. La jornada vol ser un espai d’intercanvi d’idees i de concepció de nous dissenys per a escoles i instituts que facilitin la millora de les metodologies pedagògiques. Un disseny amb menys rigidesa i que aposti per la polivalència dels espais i la integració amb el territori.Bargalló, per exemple, ha defensat “potenciar els espais relacionals, donar vida als passadissos, crear punts de trobada, potenciar les àgores i repensar els patis”. “Perquè l’educació va molt més enllà del que passa a l’aula, i els centres han de potenciar la vida comunitària i fomentar així la cohesió de tota la comunitat educativa”, ha afegit. La degana del Col·legi d’Arquitectes, Assumpció Puig, ha posat de relleu l’aportació que fan en la transformació dels centres educatius, sent conscients de la importància que tenen els espais en el procés d’aprenentatge. Per això ha celebrat la col·laboració iniciada amb el departament a través del programa ‘ArquiEscola’. Després de la inauguració s’han presentat casos de transformació de centres, com l’Escola La Farigola del Clot, l’Escola Lola Anglada d’Esplugues i l’Escola La Mirada de Sant Cugat. Després s’han celebrat tallers amb la participació d’arquitectes, docents, directors de centres, representants de l’àmbit universitari i membres del departament.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb