15.09.2026 - 19:44
|
Actualització: 15.09.2026 - 20:08
La plataforma docent Aules que Cremen considera inassolible i “merament electoralista” el pla de 2.500 milions d’euros anunciat pel president de la Generalitat, Salvador Illa, per a climatitzar les 2.530 escoles públiques de Catalunya fins el 2031.
El portaveu de la plataforma, Aleix Vidal, ha expressat el seu escepticisme sobre la promesa d’intervenir inicialment en cent centres prioritaris els dos anys vinents. Segons que ha dit, hi ha dubtes tant sobre la viabilitat econòmica com sobre els terminis del projecte, perquè, si es climatitzen un centenar de centres fins el 2028, només hi haurà tres anys per a adaptar els 2.430 restants.
Crítiques a la manca de recursos
“No té cap sentit, ni els ritmes ni els diners; no sabem d’on sortiran aquests 2.500 milions d’euros quan la consellera Niubó va estar repetint tot el curs que no hi havia més recursos ni per a sous ni per a res”, ha dit Vidal en declaracions a l’agència Efe.
El portaveu també ha recordat que l’anunci s’afegeix al pla de xoc de ventiladors presentat enguany, del qual segons diu només s’han invertit 5 milions d’euros dels 20 promesos pel govern català.
Deficiències de disseny als edificis moderns
Aules que Cremen nega que les altes temperatures a les classes siguin causades només per l’antiguitat del parc escolar. L’entitat posa l’accent en deficiències de disseny en edificis projectats d’ençà de començament del 2000, que, segons diu, funcionen com “autèntics hivernacles”.
A causa de la manca de registres oficials, l’entitat va implantar un sistema de sensors per monitorar la temperatura en prop de 400 centres, amb més de 800 docents registrats, per fer visible el problema i facilitar denúncies.
En molts centres, segons que ha concretat Aleix Vidal, les temperatures poden arribar als 36 graus al vespre i superar els 33 graus ja al matí. Vidal ha lamentat la desconsideració envers els infants: “Els nens són l’últim mico; no tenen sindicat, no voten i, fins que no hem monitorat les temperatures quatre mestres de manera conjunta, no s’ha fet res.”