ACN Barcelona.-El Sónar+D amplia enguany la seva oferta formativa significativament per esdevenir un gran espai on “crear, compartir i difondre coneixement”. El setè congrés de tecnologies creatives del festival Sónar ofereix 1.200 places pel seu nou format de classes magistrals i també als tallers, ambdós oferts per 200 artistes i experts d’arreu del món en la creació d’experiències immersives i en intel·ligència artificial aplicada a les arts, que són els dos grans temes de l’edició. Sónar+D espera 5.000 professionals acreditats d’arreu del món i més de 20.000 assistents al conjunt d’activitats i propostes que es desenvoluparan del 17 al 20 de juliol a Fira de Barcelona coincidint amb el festival Sónar.

El Sónar+D tindrà posarà enguany l’accent en l’oferta formativa, això sí, amb permís de les dues visites més il·lustres que passaran per aquesta edició, com són les de Christian Marclay -i el concert que oferirà a la Capella del MACBA amb 10 pianistes-, i la del líder de Massive Attack, Robert del Naja, que protagonitzarà la conversa inaugural del congrés tecnològic el dimecres 17 de juliol. Segons ha indicat el codirector del festival Sónar, Ricard Robles, la seva “vocació” de difondre, crear i compartir coneixement explica l’ampliació destacada d’aquest any del nombre d’activitats formatives al congrés tecnològic. “Convertirem el Sónar+D en una mena de ‘summer school’ en un espai on els assistents professionals o no vinguin a fer això: conèixer, compartir, difondre o crear coneixement”, ha reblat Robles.Complementant aquesta novetat, en el terreny temàtic, l’edició es fixarà com mai en la redefinició de l’experiència cultural i els nous rols que s’estableixen entre creadors i consumidors del fet artístic. “La idea que l’experiència s’està convertint en el codi creatiu d’aquesta època flota sobre molts dels noms escollits enguany, i que expliquen què és Sónar+D: un espai d’especulació sobre què és el que ha de passar i què està passant en l’encreuament entre innovació tecnològica i innovació cultural”, ha resumit el comissari del congrés tecnològic, José Luis de Vicente. La gran novetat en matèria de “formació” és la creació d’un nou escenari (Auditori Sónar+D, patrocinat per SEAT) amb un programa de sis classes magistrals per a una setantena de persones cadascuna, a càrrec d’artistes i professionals no habituats a oferir aquest tipus de sessions. D’altra banda, s’incrementen el nombre de tallers (‘workshops’) a càrrec de professionals diversos. Els conferenciants de l’edició provenen de camps professionals i indrets molt diversos. L’escena creativa del país hi serà present, per exemple amb els creadors del multipremiat videojoc ‘GRIS’, Nomada Studio, que explicaran la seva experiència; o CANADA, la productora barcelonina coneguda arreu pels seus videoclips. Quant a les participacions internacionals destaca la presentació de l’artista Daito Manabe i el neurocientífic Yukiyasu Kamitani, amb un dels 10 ‘tech-shows’ programats en aquesta edició, o la de Holly Herndon, tots dos al voltant de la intel·ligència artificial. I pel què fa als ‘creadors d’experiències’, cal mencionar la participació de l’estudi teamLab, el projecte londinenc d’artistes immersius Marshmallow Laser Feast o l’estrena a Europa del projecte ‘Traverse’ de Jessica Brillhart, fundadora de Vrai Pictures. Són només alguns dels noms d’una edició de Sónar+D amb un pressupost que creix fins els 1,65 milions d’euros i que també redefineix el seu espai expositiu sota l’epígraf ‘SonarHub’ per agrupar totes les fases d’un projecte. Així, la zona del Market Lab (una mostra de projectes empresarials) s’integra en aquest nou gran espai, on es veurà també des del naixement d’idees, passant per la creació de continguts i fins al desenvolupament empresarial amb un ‘Startup Hub’ amb empreses novelles. En aquest context, el congrés inicia col·laboració amb la cita 4 Years From Now (4YFN) del MWC, i ofereix un programa exclusiu per a 21 starups, amb inversors, mentors i empreses del sector de les indústries creatives. Sónar +D al SónarAlgunes de les propostes del congrés tecnològic tenen sortia al festival mare, el Sónar, que se celebra en paral·lel. És el cas de l’escenari de 360 graus (per treballa audiovisuals ‘fulldome’), i que produeix Mediapro. També la instal·lació immersiva de gran format ‘SonarSpoiler’, on es desvetllarà el final del curtmetratge del codirector del festival, Sergio Caballero, ‘Je le tiens’ –estrenat al Festival de Cannes-, i que neix del rodatge de la campanya de la imatge del festival d’enguany. També hi passaran els catalans Za! i el seu ‘techshow’ cocreat amb l’estudi Ouchhh, a través del qual es vol mostrar gràficament les reaccions cerebrals en temps real a l’audició de la música que els dos components creen.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb