ACN Barcelona.-L’Arxiu Fotogràfic de Barcelona acull l’exposició ‘Pérez de Rozas. Crònica gràfica de Barcelona. 1931-1954’, que aborda la primera època d’una de les nissagues de reporters gràfics que ha marcat la història del fotoperiodisme barceloní durant el segle XX. La mostra presenta 123 fotografies, la majoria còpies d’època i d’autor, exemplars de premsa amb fotografies de Pérez de Rozas (Madrid, 1893 – Barcelona, 1954) i 600 fotografies que es visualitzen en tres plataformes digitals interactives ubicades en els tres àmbits expositius: la Segona República, la Guerra Civil i el primer franquisme, comprenent quasi 25 anys de la ‘Crònica Gràfica’, el primer arxiu fotogràfic institucional creat a la ciutat.

Carlos Pérez de Rozas va contribuir a gestar uns anys clau en el fotoperiodisme, des de II República fins l’any 1954 i va aporta una nova visió del llenguatge fotoperiodístic, formant part d’una gran generació conformada per Segarra o Centelles, entre d’altres. La seva principal singularitat és, segons Jordi Serchs, director de l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona, que va continuar treballant fins al franquisme. Pérez de Rozas va rebre encàrrecs de l’Ajuntament de Barcelona, conformant la crònica institucional de la ciutat, però també per la premsa, fotografiant la vida social de la ciutat. El fotoperiodista es vincula amb la postguerra, però després d’una digitalització del seu llegat, l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona ha descobert també imatges de la Guerra Civil treballant per la CNT. Es tracta d’unes fotos que no van ser mai publicades i que ara s’exposen amb còpies digitals. També destaquen els seus treballs durant l’època de la República, amb una crònica molt viva i amb imatges molt variades en contingut. Durant el període en el qual va exercir, el patriarca, Carlos Pérez de Rozas Masdeu, i els seus fills van ser protagonistes, a peu de carrer, de la transformació radical que va experimentar el llenguatge fotogràfic a Barcelona, a Europa i arreu del món. En el marc de l’exposició, també s’ha creat una mostra virtual i el catàleg ‘Pérez de Rozas. Crònica gràfica de Barcelona 1931-1954’. L’exposició està comissariada per Andrés Antebi, Pablo González i Teresa Ferré de l’Observatori de la Vida Quotidiana, organització independent que treballa en el projecte ‘La Imatge Velada’ amb l’objectiu de rescatar i difondre les biografies i els fons fotogràfics d’alguns dels més importants fotoperiodistes de les primeres dècades del segle XX a Catalunya, que encara avui són pràcticament desconegudes. Tres quioscos digitals de tres èpoques diversesL’exposició compta amb tres quioscos digitals que presenten una àmplia selecció de fotoreportatges de la República, la Guerra Civil i el primer franquisme, amb més de 600 fotografies, la majoria inèdites, consultables a través de pantalles tàctils. El material, ordenat per àmbits temàtics, mostra sèries fotogràfiques d’un mateix esdeveniment d’actualitat, cosa que permet contextualitzar millor la forma de treballar dels repòrters gràfics a peu de carrer. Per això s’ha respectat l’estructura dels reportatges tal i com mostren els originals conservats a l’Arxiu de Barcleona.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

 

Vicent Partal
Director de VilaWeb