ACN Barcelona.-Entre un 15% i un 20% de la població podria tenir una ‘alta capacitat’, bé sigui per ser ‘superdotat’ (presentar un nivell elevat tant de raonament lògic i de creativitat i destacar en diversos àmbits); tenir un “talent” molt destacat o bé ser precoç a l’hora de desenvolupar una habilitat més pròpia d’un grup d’edat major. Fomentar la creativitat és una de les eines per les quals aposten els experts i és, precisament, el tema de la quarta edició de les Jornades sobre Altes Capacitats que han aplegat aquest dissabte a Barcelona més d’un centenar de persones entre psicòlegs, pedagogs i públic en general. Es calcula que a l’escola només es detecta el 2% dels casos d’alta capacitat.

“Se’ns està escapant una proporció increïble d’alumnes que no estan rebent els reptes intel·lectuals que necessiten per poder mantenir la motivació cap els estudis”, lamenta a l’ACN Leopold Carreras, psicòleg i coordinador Grup de Treball d’Altes Capacitats del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC). Per a Carreras, la no detecció d’aquesta qualitat fa que l’individu sigui susceptible a patir a la llarga fracàs escolar i, fins i tot, problemes psicològics quan ha arribat a la desmotivació absoluta.Per als experts, la creativitat és una aptitud o habilitat específica que es pot ensenyar i, per tant, davant d’un problema, els alumnes i futurs creadors han de saber utilitzar les estratègies més eficaces i fer servir la curiositat i el pensament divergent com a part natural del procés d’aprenentatge. “La creativitat és, sense cap mena de dubte, una de les habilitats pròpies de la superdotació”, assenyala Maria Victòria Gómez, doctora i vicepresidenta del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC). Citant a una de les ponents de les jornades, la catedràtica en Psicologia Evolutiva i de l’Educació per la Universitat de La Rioja Sylvia Sastre, Gómez indica que les persones amb altes capacitats necessiten de l’àmbit escolar i de les famílies per “nodrir” el seu potencial, sense caure tampoc en la pressió i, per sobre de tot, comptant amb un diagnòstic contrastat i extremadament acurat. “Ens hem trobat casos en què es sospitava que el nen o nena podia ser superdotat i s’han posat moltes expectatives al respecte”, recorda la vicepresidenta del COPEC. “Això ha sotmès a l’infant a molta pressió innecessària i, fins i tot, ha derivat a la frustració quan finalment el diagnòstic era equivocat”, afegeix. Pels casos en què sí hi ha ‘alta capacitat’, actualment es veu amb bons ulls “l’acceleració” del pas d’aquests infants a l’escola. “Això ha estat fins ara el que més problemes ens ha donat”, indica Carreras. “Abans, per falsos estereotips, es pensava que el fet que l’alumne pogués saltar de curs era contraproduent per a la seva formació”, apunta. “Ara s’ha vist que desenvolupar aquests programes d’acceleració suposa un índex d’èxit d’entre el 85% i el 90%”, assegura. Tot i que hi ha encara hi ha molta feina per fer, psicòlegs i pedagogs valoren iniciatives com les que ha dut a terme el Departament d’Ensenyament de la Generalitat d’incloure en el grau de formació de professorat matèria específiques i relatives a la “diversitat” de l’alumnat, grup en el que s’inclouen els alumnes amb altes capacitats. “Creiem que és molt important conèixer el fet diferencial de les altes capacitats a les escoles i com necessiten d’una intervenció educativa diferenciada”, assenyala Gómez.Més d’un centenar de persones entre psicòlegs, pedagogs i públic han assistit a les jornades, que s’organitzen a nivell de l’Estat i que estan organitzades pel Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC), el Col·legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC), l’Associació d’Ajuda a nens i joves amb Altes Capacitats (FANJAC) i l’Associació de Famílies amb Nens Superdotats (AFINS).

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb