ACN Barcelona.-La consultora de moda sostenible B-Come i la firma d’ulleres fabricades amb plàstic reciclat del mar Sea2see han guanyat els premis principals de la cinquena edició de l’Investor Day de la 080, el fòrum d’inversió que organitza la passarel·la barcelonina a través del Consorci de Comerç Artesania i Moda (CCAM) i la plataforma Seed&Click. Els projectes amb seu a Barcelona s’han endut el premi a la millor start-up de moda tecnològica i al disseny emergent, respectivament. Tots dos rebran serveis valorats en 100.000 euros en empreses associades a la iniciativa com Amazon Web Services, Baker McKenzie, 4YFN, McCann World Group, Grupo Zeta i Esade Creapolis.Totes dues iniciatives tenen un marcat caràcter sostenible, cosa que reflecteix una tendència que, segons la cofundadora de B-Come Anna Cañadell, “està canviant la indústria de la moda”.

“El consumidor exigeix transparència i les marques que no ofereixin aquesta transparència estan perdent quota de mercat”, ha afegit. B-Come s’ha imposat al comerç en línia de roba de luxe a preus exclusius que proposava Vasquiat (Barcelona), a la intel·ligència artificial aplicada a la moda de Yosh.AI (Varsòvia), a les camises impermeables amb tecnologia de Sepiia (Madrid) i al mobiliari i tecnologia per millorar l’experiència de compra en la moda de Bryanthings (París).La iniciativa guardonada se serveix d’un software que mesura i interpreta “les dades darrere d’una samarreta”, és a dir quants litres d’aigua ha generat, quants residus, quants tòxics. Totes aquestes xifres queden comprimides en un codi QR que les marques que col·laboren amb l’empresa imprimeixen a les etiquetes de la roba.Alhora, quan una companyia de moda contracta els serveis de B-Come, li ofereixen un estudi privat perquè vegi una comparació amb altres empreses perquè pugui fer un pas endavant en els seus estàndards de sostenibilitat. I és que la idea motor de la consultora és que cada firma pugui conèixer els impactes que genera en aigua, residus, químics i combustibles, i que siguin conscients que la tria d’un color “vermell o negre” té conseqüències.Els serveis que ofereix el premi els enfocaran a poder disposar d’un software automatitzat per “tenir més independència de la marca” i invertir en màrqueting internacional. “Volem donar veus a Europa perquè al nord del continent estan molt conscienciats amb la sostenibilitat”, detalla.Ulleres per buidar de plàstics l’oceàEn la categoria de millor disseny emergent, Sea2see ha guanyat a la també marca de roba sostenible Aniz, la firma de bany Lia Swimwear, el disseny minimalista de Jnoring i la roba de cotó sostenible de Marymood Fabrics.Aquesta marca de venda en línia, concilia un elaborat disseny realitzat a Itàlia amb la fabricació a mà amb materials reciclats a partir de residus marins. Com a manifest, la marca reivindica una nova manera de comprar i fa una crítica a la contaminació dels mars i oceans sense renunciar a l’estil i al disseny de qualitat. “Li donem vida a un rebuig”, assegura el conseller delegat de Sea2see, François van den Abeele.Tot i que part dels plàstics que recullen provenen de 27 ports catalans les seves vendes a Espanya encara no són “suficients”, segons el seu fundador. La marca s’ha fet forta al nord dels Pirineus i està present a òptiques de “pràcticament” tot Europa occidental i es planteja arribar a Israel, a la República Txeca, a Eslovènia o al Canadà en un breu període de temps. Amb tot, Van den Abeele considera que “el principal repte” amb el qual s’enfronta el projecte és la creació d’una marca i demostrar que el consumidor “vol pertànyer” a alguna cosa i és en aquesta direcció que utilitzarà els serveis que li ha concedit el jurat. “Aquesta és la gran dificultat de petites marques com la nostra: enfrontar-nos als monstres del mercat amb pressupostos gegants”, afirma.A més de les presentacions dels projectes finalistes, el 080 Investor Day 2019 ha comptat amb un programa d’activitats al voltant de l’emprenedoria, com la ponència del degà de moda de l’Escola de Disseny Parsons de Nova York, Burak Cakmak, que ha analitzat la responsabilitat social vinculada al medi ambient, a problemàtiques socials i polítiques com el feminisme o l’exclusió social. La directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, ha sigut l’encarregada de cloure la sessió en una intervenció en la qual ha destacat que l’emprenedoria “és necessària com a motor de canvi” en una indústria que “ha d’afrontar noves oportunitats al mercat” i “donar resposta a noves necessitats” i també per al desenvolupament social i econòmic de la societat.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb