ACN Barcelona.-El Teatre Lliure (Espai Lliure) estrena dimecres ‘Instrumental’, la primera versió teatral que es fa del llibre homònim del pianista James Rhodes, un títol de gran èxit internacional en què el britànic relatava els abusos sexuals patits de petit. L’adaptació i direcció és d’Iván Morales, que ha volgut portar a escena el tema tabú dels abusos sense caure en la morbositat ni recrear-se en el dolor. Per això el protagonista del monòleg, Quim Ávila, no interpreta James Rhodes sinó que transmet la seva paraula al públic en un exercici escènic pel qual fins i tot ha hagut d’aprendre a tocar –una mica- el piano. Si Rhodes explicava al seu llibre que la música el va ajudar a sobreviure, Morales ha volgut posar sobre la taula que també el teatre pot sevir per explorar aquests temes.

Iván Morales explica que tenia ganes de parlar sobre els abusos, i de fer-ho a través d’aquest llibre, “que ha estat un best-seller que ha tractat de manera no excessivament fosca ni truculenta la qüestió”. Així que, quan el Teatre Lliure li va proposar que dirigís un monòleg, ho va tenir clar. “Sense deixar banda el dolor, però sense caure en el miserabilisme. Està escrit des de la ferida oberta però per algú que busca la llum: ell no és una víctima sinó un lluitador que busca la llum”, així és com Morales entén que Rhodes s’explica a ‘Instrumental’, i així és com l’ha volgut portar a escena, essent el primer dramaturg a fer-ho. D’aquesta manera, el trasllat del llibre a l’escenari es proposa amb un llenguatge més performàtic que de teatre clàssic. El monòleg que és, de fet, ‘Instrumental’, és dit per l’actor Quim Ávila, defugint la fórmula de convertir-se en James Rhodes i optant per oferir una lectura dinàmica de les seves paraules. Morales i Ávila no reneguen de “la mentida” i la ficció teatral, però van entendre que era millor apropar-se a aquest text mantenint les distàncies i respectant la “veritat” de la paraula del pianista. “Coneixem a Rhodes, el podem veure a Youtube, llegir entrevistes… la manera més contemporània i efectiva d’apropar-nos-hi teatralment és que aparegui un actor i digui ‘Hola, soc James Rhodes’?”, planteja el director en declaracions a l’ACN. La resposta, com es pot veure comprovar l’espectacle, és ‘no’. A l’escenari, Ávila llegeix passatges d’instrumental alhora que s’encarrega de “disparar” les llums i les composicions de música clàssica que Rhodes ressenya a cada capítol del seu llibre. Fins i tot toca el piano al tram final de l’espectacle, i això que abans d’aquest espectacle no en sabia, confessa l’actor. “Rhodes va escriure un altre llibre anomenat ‘Toca el piano’ on proposa aprendre a tocar una peça de Bach en sis setmanes, i hem intentat posar en pràctica el seu pla”. “Hem portat a escena el procés natural de lectura d’un llibre, des del distanciament de no conèixer la història fins al moment que sense voler formes part del relat perquè estàs empatitzant amb la història i estàs permetent que en certa manera et posseeixi”, il·lustra Quim Ávila. Iván Morales insisteix que han intentat tocar el tema dels abusos sexuals contra menors amb extrema delicadesa. El director i dramaturg assumeix que és un tema que “fa mal” però creu que és “positiu” trencar el tabú i posar el tema sobre la taula. Tot l’equip creu, afegeix, que és un tema “que s’ha d’explicar, i molt, perquè forma part d’una ferida molt profunda i silenciada que com a societat ens acompanya”.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb