ACN Barcelona.-La Generalitat estudiarà la implantació d’un possible peatge de congestió i bonificació de vehicles de baixes emissions per part de les autoritats locals. Així ho recull la declaració institucional signada en la segona Cimera per a la millora de la Qualitat de l’Aire a la conurbació de Barcelona, que ha tingut lloc aquest dilluns a la tarda. La Generalitat puntualitza que aquest eventual peatge hauria de ser compatible amb el model global plantejat per a tot Catalunya, el de la vinyeta, que un grup de treball està definint. Mentre que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ja va plantejar la necessitat de consensuar un peatge d’aquest tipus, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, ha afirmat que no tanquen la porta a estudiar cap mesura, si bé la prioritat és ara tirar endavant el veto als cotxes més contaminants, a partir de l’1 de gener de l’any que ve, una mesura que està pràcticament a punt i que ha reivindicat: “Això no és un Madrid Central, va molt més enllà”.

La conveniència d’aplicar una taxa de contaminació per entrar en vehicle privat a les ciutats, una possible mesura que ha entrat en el focus en les darreres setmanes, serà estudiada pel greu de treball de peatges. “Un possible peatge de contaminació ha de ser compatible amb el sistema de gestió de les vies d’altes prestacions que estem pensant per a tot el país, la vinyeta”, ha assenyalat Calvet en una roda de premsa després de la cimera. La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona no ha tancat la porta al peatge de contaminació per reduir un 30% les emissions vinculades al trànsit en el termini de 15 anys, un compromís recollit en la primera cimera, que va tenir lloc ara fa dos anys. “Si les solucions passen per la implementació d’un peatge d’entrada a la ciutat, ho estudiarem i ho impulsarem”, ha afirmat. Amb tot, Sanz ha subratllat que la “prioritat” a Barcelona és posar en marxa les restriccions de trànsit a la Zona de Baixes Emissions, delimitada per les rondes i on els vehicles més contaminants (sense etiqueta ambiental) no podran circular a partir de l’1 de gener de l’any que ve. La responsable de Mobilitat ha subratllat que són els primers de l’Estat a impulsar una zona de baixes emissions d’un àmbit com el de Barcelona, de tota la ciutat. Per a Sanz, una altra de les prioritats és reforçar el transport públic i, en aquest sentit, ha instat la Generalitat a desplegar la Llei de finançament del transport públic per tenir més recursos. Precisament sobre el veto als cotxes més contaminants, Poveda ha subratllat que l’AMB ha complert amb tota la feina que se li havia encarregat i que la Zona de Baixes Emissions “està totalment preparada” perquè sigui una realitat l’1 de gener de l’any que ve. Només queda acabar d’instal·lar algunes de les càmeres de videovigilància, encarregades de controlar els vehicles que entrin a Barcelona. Les administracions fan un balanç poc autocomplaent El conseller de Territori ha assegurat que “anem pel bon camí” en les mesures contra la contaminació i ha destacat que s’han complert el 70% dels acords polítics que es van prendre en la primera cimera de la qualitat de l’aire, si bé ha advertit que no es pot caure en l'”autocomplaença”. Per la seva banda, Poveda no ha volgut donar un missatge “molt optimista” de la millora de la contaminació i ha advertit de “certa emergència mèdica” en alguns moments a causa de la pol·lució i les al·lèrgies. “No estem avançant suficientment, si bé és veritat que estem fent coses”, ha sospesat el responsable de Mobilitat i Transport de l’AMB. Sanz ha coincidit a destacar que les administracions no treballen per ser “autocomplaents” ni per “semblar-ho” i ha fet un avís general: “La contaminació ens està matant”. La tinenta d’alcaldia d’Ecologia ha puntualitzat que el problema de la ciutat de Barcelona no és amb els episodis de contaminació, sinó amb els nivells estructurals de pol·lució que pateix. Compromisos recollits en la declaració institucionalLa declaració institucional de la cimera recull altres compromisos que s’han acordat per desenvolupar o per estudiar de manera prioritària, com la presentació d’un projecte de Llei de qualitat de l’aire en el termini d’un any o que l’AMB desplegui el Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les Zones de Baixes Emissions per fer efectiu el control automatitzat de les restriccions de circulació. El text també recull la intenció del Servei Català de Trànsit (SCT) de reduir la velocitat a 50 km/h a la C-17 al pas per Barcelona o d’instal·lar un radar de tram a la C-31 nord pel control efectiu de la velocitat per raons ambientals i de seguretat viària. També s’estudiarà limitar la velocitat màxima a diferents trams de vies interurbanes de la conurbació, com per exemple l’AP-7, l’A-2 i la B-23 al Baix Llobregat; l’AP-7 i la C-17 al Vallès Oriental, o la C-58 i la C-33. La declaració recull que s’iniciïn els treballs per a la construcció d’un carril bus a la C-245 perquè estigui a punt el 2020 i impulsar els treballs per carrils d’aquests tipus en altres vies. La declaració insta el govern espanyol a impulsar mesures per afavorir la compra de vehicles menys contaminants o elèctrics i a demanar la creació d’una àrea de control d’emissions al mar Mediterrani, entre altres requeriments. La cimera ha reunit al Palau de Pedralbes representants de diferents departaments de la Generalitat, de la Diputació de Barcelona, AMB, Ajuntamemt de Barcelona, Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Federació de Municipis, Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU), Port de Barcelona i una quarantena d’ajuntaments.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb