Emma Vilarasau es posa a la pell d’una Medea inabastable

  • Lluís Pasqual dirigeix l'espectacle, que també compta amb Roger Coma, Andreu Benito i Joan Sureda

VilaWeb
Redacció
12.04.2018 - 16:00
Actualització: 12.04.2018 - 16:39

El Teatre Lliure de Montjuïc acaba d’estrenar Medea, dirigida per Lluís Pasqual amb Emma Vilarasau, Roger Coma, Andreu Benito i Joan Sureda al capdavant. L’obra, que es podrà veure fins al 12 de maig, és una adaptació de la tragèdia grega a partir dels clàssics d’Eurípides i Sèneca. Vilarasau protagonitza Medea, una reina que el destí converteix en desarrelada i, arran d’una situació injusta, optarà per desencadenar una tragèdia que arriba a l’extrem d’assassinar els seus fills. L’actriu, que es posa per primera vegada al capdavant de Medea, ha definit el personatge d’inabastable, que prenia decisions molt bèsties que la portaven a renunciar a una part important de la seva vida.

Medea és filla del rei de la Còlquida, néta del Sol Heli i de la maga Circe. És casada amb Jasó, cap dels Argonautes i a qui va ajudar a conquerir el toisó d’or, i viuen plegats a Corint, sota el regnat de Creont. Un bon dia, però, Creont decideix de fer casar la seva filla amb l’heroi Jasó. Per aconseguir-ho, decreta desterrar Medea. Ella aconsegueix ajornar un dia l’execució del decret i prepara la seva venjança: impregna de verí un vestit i joiells i ho envia tot a la seva rival. Quan s’ho emprova, és cremada per un foc misteriós, que també afecta Creont i el palau sencer. Mentrestant, Medea assassina els seus fills i s’escapa a Atenes enfilada en un carro estirat per cavalls alats, un regal del seu avi, el Sol.

Pel director d’escena, Lluís Pasqual, la gran dificultat de treballar amb un text clàssic ha estat no caure en una interpretació impostada: ‘No podem oblidar que han passat 2.500 anys, i al llarg de la història la interpretació ha canviat.’ Per això han volgut que el llenguatge es pogués dialogar i no sonés estrany. A més, segons Pasqual, actualment hi ha molts referents de Medea: ‘El món ha explotat perquè hi ha molta irracionalitat. Som governats per personatges com ara Putin, Kim Jong-un, Trump i sentim a parlar del DAESH. Tots ells són irracionals’, diu.

Emma Vilarasau explica que feia anys que aquest paper li cridava l’atenció, però que fins ara no s’havia atrevit a fer-lo, de la mà de Pasqual. Vilarasau descriu Medea com una dona gelosa i humiliada que no pot acceptar les coses que li passen. ‘A més, prové de l’Àsia i els grecs la titllen de salvatge. Les civilitzacions no s’entenen les unes amb les altres perquè no es respecten les cultures’, diu. Medea pateix traïcions que li fan mal, i això fa que la ràbia i la culpa s’apoderin d’ella. ‘No és una boja, perquè és un personatge molt més gran que això. És difícil comparar Medea amb una persona de talla humana’, diu Vilarasau.

A més d’Emma Vilarasau en el paper de Medea, l’elenc es completa amb Andreu Benito com a Creont; Roger Coma interpreta Jasó i Joan Sureda fa de preceptor. La producció també compta amb quatre infants que interpreten, sense text, els dos personatges infantils. Són Adrià Campos, Pau Trujillo, Joan Farssac i Guim Luque.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any