El Parlament de Catalunya valida el decret que fixa 15 minuts de precontractació per als VTC

  • Cs i PP retreuen que s'aprovi la norma tot i el dictamen del Consell de Garanties Estatutàries

VilaWeb
ACN
28.02.2019 - 13:20
Actualització: 28.02.2019 - 13:57

El Parlament ha validat el decret llei que fixa 15 minuts de precontractació per als VTC amb els vots de JxCAT, ERC, PSC, CAT-ECP i la CUP. Cs i PP han retret al govern que tiri endavant amb la norma tot i el dictamen del Consell de Garanties Estatutàries, òrgan consultiu i no vinculant, que considerava que la precontractació vulnera el dret de llibertat d’empresa.

El conseller de Territori, Damià Calvet, ha expressat que el govern no té res en contra dels VTC però creu que la convivència s’havia trencat. També ha defensat que, en ple MWC, hi ha cotxes amb aquestes llicències que funcionen ‘sense problemes’ aplicant el decret del govern. Paral·lelament a aquesta norma, l’executiu ja treballa en la llei integral del transport de viatgers en vehicles de turisme de menys de nou places de cara a l’abril. La tramitació del projecte de llei del decret ha estat rebutjada per 87 vots i 38 a favor. En canvi, la seva validació ha tirat endavant amb 87 vots favorables i 38 en contra.

Sobre el dictamen que dilluns va emetre el CGE en què considerava que els requisits de precontractació de 15 minuts i d’habilitació als ens locals perquè ampliïn aquest període vulneraven el dret de llibertat d’empresa, el govern en ‘discrepa’. Calvet ha recordat que l’informe no és vinculant.

El decret de la Generalitat va portar a Uber i Cabify a suspendre el seu servei a la ciutat i les empreses que els prestaven servei van anunciar un ERO a les seves plantilles. Per Calvet, la ‘confusió’ en el conflicte parteix del punt en què hi ha llicències VTC que ‘intenten fer un servei que no els correspon’. El conseller ha defensat que els taxis i els VTC són serveis de mobilitat complementaris i no competidors i que això havia permès la convivència, que ‘ara s’havia trencat’. Per al conseller, l’arrel del problema es troba en què ‘algunes empreses –en referència a Uber o Cabify- han volgut saltar del seu àmbit de servei i envair el d’un altre’.

En aquesta línia, Calvet ha expressat que el govern vol que aquestes plataformes respectin els estàndards de qualitat i ha afegit que és rotundament fals que hem fet fora Uber o Cabify. ‘Se n’han anat perquè han volgut, d’un dia per l’altre i desconnectant la seva aplicació. És bo tenir empreses que poden tancar per decisió pròpia i deixar a l’estacada els treballadors?’, ha apuntat. D’altra banda, ha negat que aquesta hagi estat una victòria del taxi i assegura que la Generalitat “no ha cedit’ davant del sector.

En defensa del decret, que estableix la precontractació d’un VTC amb un marge de 15 minuts, la prohibició de geolocalització o d’estacionar a la via pública, Calvet ha exposat que les empreses amb VTC ‘funcionen sense problemes’ en ple MWC. Concretament, unes 1.500, de caràcter temporal, han estat operant aquests dies contractades per diferents companyies, però ‘no fent de taxis, com feien algunes plataformes’.

El govern ha assumit la responsabilitat de la gestió del conflicte però apunta que el decret no suposa ‘cap solució definitiva’ als canvis que s’han de produir al sector. ‘Som un govern que governa però no som idiotes; l’actuació que fem ara no serveix per alentir la resposta estructural’, ha argumentat Calvet, que ha explicat que estan elaborant una llei integral del transport de la qual presentaran memòria a l’abril.

Calvet també ha etzibat a Ciutadans, que ha votat en contra d’aquest decret, que Manuel Valls, ara candidat a batlle per Barcelona amb el suport de la formació taronja, ja va donar llum verda a mesures semblants quan era primer ministre a l’estat francès.

Cs i PP s’agafen al dictamen del CGE

Des de Ciutadans consideren que és ‘increïble, perillós i irresponsable’ que el govern ‘ignori’ el dictamen del CGE i que opti per una ‘norma per veure si no la fan grossa al Mobile’. ‘A més de ser una barbaritat jurídica, el decret és un despropòsit per a la ciutadania’, ha apuntat la diputada Marina Bravo, que també ha carregat per la gestió de Colau. La formació taronja considera que el decret és un ‘pegat’ que ‘enquista un problema’ i en genera d’altres, a més de ‘posar en una bombolla al taxi’. ‘No beneficia els treballadors de les VTC, que deixa al carrer, però tampoc als taxistes’, ha afegit.

El diputat del PP Santi Rodríguez ha lamentat que s’aposti pel desenvolupament tecnològic però que alhora ‘es limiti l’aplicació de les novetats tecnològiques’. ‘És una paradoxa’, ha assenyalat Rodríguez, que creu que el decret és una mala solució que tampoc ajuda a ordenar el sector dels VTC.

Llum verda al decret

Els socialistes, que han convalidat el decret, creuen que el CGE ‘ha donat raó’ al Govern -i també a l’executiu espanyol- ‘en la part nuclear del decret’, al marge de la precontractació. ‘Creiem que hi ha mercat per a tots els mitjans de transport i volem garantir la qualitat del servei i els drets dels usuaris, cal regular tots els tipus de transport públic’, ha detallat el diputat Jordi Terrades.

Els comuns han donat el seu vistiplau al decret perquè ‘si no es posen límits, anem a una societat basada en l’esclavatge digital’, on s’augmenta la precarietat de les generacions joves i on hi ha ‘benefici d’uns pocs per perjudici de molts”. Dirigint-se a Ciutadans, el diputat David Cid els ha instat a ‘posar-se al canell la polsera amb la bandera holandesa’ en lloc de l’espanyola, perquè ‘Uber paga impostos a Holanda, que és el que defensen vostès’.

El diputat Vidal Aragonés (CUP) considera que l’assumpte rau en una batalla de models que no afecta només al taxi. Per part d’ERC, el diputat Marc Sanglas ha afirmat que ‘el problema no és entre taxis o VTC’ sinó ‘les plataformes tecnològiques que acumulen centenars de llicències i que tampoc garanteixen alguns drets dels treballadors’. Alhora, ha instat el sector del taxi a ‘modernitzar-se’ i ‘permetre que tothom hi entri en les mateixes condicions.

El portaveu de JxCAT, Eduard Pujol, creu que el decret és ‘un bon punt d’arrencada’ i ‘una posició lògica, sensata i realista enmig de la resistència al canvi i els que volen que els canvis arribin sense cap mena de control’. Pujol ha interpel·lat el grup de Ciutadans, a qui ha interrogat per si hi ha ‘alguna raó personal’ per no defensar el taxi i deixar-lo venut’ a ‘empreses amb una voracitat exagerada’. Davant aquestes paraules, la formació taronja li ha reclamat que rectifiqués si no vol acabar als jutjats.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any