Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

El govern d’Andorra construirà un mur de formigó i uns pilars amb taulons per a evitar més riscs d’esllavissades al tram de la carretera CG-1 on ahir dissabte hi va haver un gran despreniment de roques. És la mesura principal que acordarà el consell de ministres extraordinari que es farà demà al matí, durant el qual s’aprovarà la declaració d’estat d’emergència.

Això permetrà d’agilitar la contractació de les empreses que en faran les obres. La previsió, si la meteorologia ho permet, és que el mur i els taulons estiguin llestos el 15 d’agost i es pugui reobrir completament el trànsit a la carretera principal. Mentrestant, a partir de demà, els camions i autobusos podran circular per un únic carril. Hauran de passar un per un sota un estricte control policíac i geòleg per garantir que no hi ha moviments de terres.

El cap de govern, Xavier Espot, ha dit que el risc de noves esllavissades era limitat al conjunt de la zona afectada, tret del punt més pròxim al magatzem de Sant Julià de Lòria, el qual preocupa l’executiu. Espot ha dit que s’hi havien observat esquerdes i els tècnics han previst que hi hagi nous despreniments en aquest punt. De fet, aquesta tarda n’hi ha hagut un just en aquest punt, però no ha afectat la carretera.

Pel que fa als camions i autobusos –desviat de moment cap al Pas de la Casa–, el govern confia que demà se’n podrà recuperar el pas per la CG-1. Si bé la intenció inicial era crear dos carrils provisionals en cada sentit per absorbir el pas d’aquests vehicles, finalment el govern ha optat per habilitar un dels carrils de la carretera principal sota un estricte control tècnic i policíac.

Espot ha explicat que hi havia les condicions òptimes de seguretat per a activar aquest nou dispositiu. En el cas concret dels busos, els passatgers hauran de baixar del vehicle i fer un tram a peu mentre el conductor travessa la zona conflictiva sense viatgers.

D’altra banda, Espot ha garantit que l’esllavissada no havia causat afectacions greus a les reserves hoteleres. Segons el cap del govern, la Unió Hotelera ha confirmat que hi havia hagut ‘tant sols algunes anul·lacions testimonials’.

Les causes, pendents d’anàlisi

Pel que fa a les causes de l’esllavissada, demà el consell de ministres extraordinari recapitularà tota la informació per tal d’extreure’n les primeres conclusions, si bé tot apunta que el succés va relacionat amb unes obres que es feien a la zona. ‘Explicarem fil per randa totes les gestions fetes’, ha dit Espot, en relació amb les converses entre el govern i el Comú de Sant Julià de Lòria sobre aquestes obres. ‘Tot apunta que el govern ha complert totes les seves obligacions’, ha defensat.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.