Amazon va pressionar l’Ajuntament de Martorelles per rebre tracte de favor abans d’anunciar el tancament

  • La multinacional nord-americana exigia celeritat en uns permisos per a construir un aparcament per a camions a l'antiga Derbi

VilaWeb
ACN
08.02.2023 - 11:24
Actualització: 08.02.2023 - 11:43

Amazon, abans de l’acomiadament de 745 treballadors del centre logístic, va pressionar l’Ajuntament de Martorelles (Vallès Oriental) perquè accelerés els tràmits d’adjudicació d’una llicència per a construir un gran aparcament als antics terrenys de Derbi a la localitat. Segons que avança El Periódico i ha confirmat a l’ACN el batlle, Marc Candela, la multinacional va exigir al consistori agilitzar un procediment administratiu marcat per uns terminis legals, en un moment en què les relacions entre empresa i ajuntament s’havien empobrit. “Ens van dir que o els donàvem una solució per l’aparcament o marxarien”, relata el batlle, que assegura que l’empresa va rebre el mateix tracte “que qualsevol altre veí o empresa”.

Segons ha relatat Candela, les relacions d’inici amb Amazon eren bones, quan es va instal·lar al municip la tardor de 2017. De fet, des d’un bon començament havien demanat al consistori un espai on poder fer un aparcament per als seus camions, i a partir d’un incipient acord van establir que buscarien espais al municipi per estudiar-ho.

La primera opció va ser just a tocar de l’actual nau, entre la planta i el riu. L’estudi d’inundabilitat fet l’hivern de 2021, però, va descartar l’espai.

A través de la també multinacional Segro, que gestiona terrenys arreu del món i també al polígon de Martorelles, es va arribar a un acord amb Piaggio pel solar de l’antiga Derbi, motiu pel qual es van demanar llicències d’enderroc i construcció.

El primer es va concedir amb rapidesa, a la primavera de 2021, però la llicència d’obres es va encallar perquè es preveia l’accés dels camions per la carretera B-500, que depèn de la Generalitat, i que no va validar la proposta perquè suposava un blocatge de la via per l’alt volum de camions. En el marc de les negociacions que es van derivar d’aquesta situació, el consistori va instar Amazon a parlar amb la família Rabasa, que tenia propietats al voltant del solar i que podrien facilitar un accés pel vial posterior, el carrer Verneda.

Amb la intervenció de l’ajuntament al juliol, es va tancar l’acord econòmic amb Segro l’agost de 2021, i al setembre es va entrar la petició de llicència d’obres. Tot i que el consistori va comunicar al novembre a l’empresa que tot estava correcte i que calia tancar alguns serrells, i que al desembre els la concedirien, finalment Amazon la va rebutjar.

“Ells volien més celeritat, però els expedients han de complir uns requisits, i nosaltres som un municipi de 4.000 habitants, amb els serveis que tenim”, destaca Candela. “No tenim per què fer un tracte de favor a una multinacional així ni a ningú, els tractem com a qualsevol altra empresa o veí”, afegeix.

Candela afegeix que les relacions amb la firma s’han deteriorat amb el pas del temps, si bé al principi van començar amb molt bon peu. “A partir de l’afer de l’aparcament vam començar a tenir mala sintonia amb pressions, i perquè entenem que volien deixar de tenir relacions amb l’Ajuntament, de fet a la primavera de 2022 van canviar el cap de la planta, i a nosaltres ningú ens va comunicar res”, conclou.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any