10.07.2026 - 21:40
|
Actualització: 12.07.2026 - 22:46
The Washington Post · Joshua Yang i Huiyee Chiew
L’onada de calor que ha afectat Europa aquestes darreres setmanes, la més greu d’ençà que se’n tenen registres, ha agafat la majoria de llars del continent sense aire condicionat. Però això pot canviar aviat gràcies a un país que es troba a milers de quilòmetres del territori europeu: la Xina.
Després d’un mes de juny en què França, el Regne Unit i Espanya han registrat temperatures de rècord, les marques xineses d’aire condicionat han esdevingut tot un salvavides en un continent on, segons alguns càlculs, tan sols una cinquena part de les llars disposa d’aire condicionat. Les xifres de vendes a Europa dels principals fabricants d’aquests sistemes de refrigeració –com ara Midea, Haier i Gree– s’han enfilat aquestes darreres setmanes, de bracet amb les temperatures.
Les exportacions xineses d’aparells d’aire condicionat a França, el Regne Unit i els Països Baixos s’enfilaren més d’un 55% entre el maig del 2025 i el maig d’enguany, segons dades del govern xinès.
Les existències del PortaSplit de Midea –una unitat portàtil altament popular que ha estat específicament dissenyada per a esquivar la normativa europea que prohibeix d’instal·lar certes unitats en edificis residencials– s’han exhaurit a tot el continent, cosa que ha empès alguns consumidors desesperats a crear pàgines web per a monitorar en temps real l’arribada d’estoc nou. Es calcula que enguany ja s’han venut unes 200.000 unitats del PortaSplit a Europa, el doble que no pas l’any passat, segons que ha dit el director de vendes a Europa de l’empresa.
Uns altres aparells de refrigeració xinesos –com ara màquines de gel, ventiladors de peu o ventiladors de mà– també han desembarcat en massa a Europa aquestes darreres setmanes. Un comercial xinès declarà aquest mes a Beijing News, un diari estatal, que les fàbriques on es produeixen els ventiladors que s’exporten a Europa funcionaven a ple rendiment les vint-i-quatre hores del dia, però que ni tan sols així podien cobrir la demanda.
Pequín no ha dubtat a presentar la irrupció dels aires condicionats xinesos a Europa com un altre senyal del progrés econòmic del país: els mitjans de comunicació xinesos, en aquest sentit, han celebrat que s’hagin exhaurit les existències dels aires condicionats xinesos a Europa i ho han vist com una “victòria industrial” que ajudarà el país a desfer-se de la reputació de fabricant de productes electrònics barats i de baixa qualitat.
Per la seva banda, diplomàtics xinesos han compartit vídeos de la fàbrica automatitzada de Midea muntant un nou aparell d’aire condicionat en sis segons.
La Xina, certament, tampoc no s’ha quedat enrere en la transició cap a l’aire condicionat. El 2024, el país registrà més aparells d’aire condicionat que no pas llars, segons estatístiques del govern recollides per mitjans xinesos.
L’episodi ha tornat a demostrar el domini dels fabricants xinesos sobre les empreses europees, menys adaptables i competitives, i ha atiat la por a Europa d’una nova crisi de desindustrialització per la competència xinesa.
“No és que als fabricants europeus els manquin els coneixements tècnics per a fabricar aparells d’aire condicionat portàtils, sinó que no tenen la capacitat industrial per a produir-ne en massa a cost baix”, diu Tianchen Xu, analista en cap de la divisió xinesa de l’Economist Intelligence Unit, un grup britànic d’investigació i anàlisi.
No obstant això, el govern xinès va restar importància a qualsevol significat geopolític que hi pogués haver darrere de l’excés d’oferta d’aparells d’aire condicionat. “El motor del comerç entre la Xina i la UE és la demanda del mercat i la complementarietat econòmica entre ambdós”, declarà fa poc Mao Ning, portaveu del Ministeri d’Afers Exteriors xinès, en una conferència de premsa.
Qüestions geopolítiques a banda, “la idea bàsica del comerç internacional és satisfer les necessitats quotidianes de la gent”, explica Ding Chun, director del Centre d’Estudis Europeus de la Universitat de Fudan (Xina). I afegeix: “I això han fet, precisament, els fabricants xinesos.”
- Subscribe to The Washington Post
- Podeu llegir més reportatges del Washington Post publicats en català a VilaWeb