ACN Barcelona.-Adif ha adjudicat el contracte d’obres per implantar un nou esquema a les vies d’ample convencional de l’estació de Barcelona Sants. Aquests treballs optimitzaran la capacitat de la infraestructura, agilitaran les operacions d’entrada, sortida i estacionament de trens i la pujada i baixada de viatgers. El nou mètode s’anomena 4 + 4 i permetrà que cadascun dels túnels que comuniquen amb les estacions de Plaça Catalunya i Passeig de Gràcia disposin de dues vies per sentit de circulació i dues per estacionament de trens. El projecte s’ha adjudicat a l’empresa Acciona Construcción, amb termini d’execució estimat de deu mesos i un pressupost total de 5,8 MEUR, D’aquests 2,8 MEUR corresponen a l’execució de l’obra i 2,9 MEUR a materials i serveis aportats per Adif.

En l’actualitat, l’estació de Barcelona Sants disposa de vuit vies d’estacionament per a serveis d’ample convencional (Rodalies, Regionals i Llarga Distància). Dues d’aquestes vies donen servei als més de 450 trens que circulen diàriament pel túnel de Plaça de Catalunya, i les sis restants al túnel de Passeig de Gràcia, pel qual discorren més de 350 circulacions diàries.Gràcies a aquesta actuació, s’implantarà un sistema anomenat 4 + 4, pel qual es disposarà així de dos feixos de quatre vies d’estacionament que comunicaran amb cada un dels túnels. D’aquesta manera, s’equilibren les vies d’estacionament per a garantir una major capacitat d’acord amb l’actual i futur esquema d’explotació de la xarxa.Amb la nova configuració, les vies 7, 8, 9 i 10 de Barcelona Sants serviran per a l’estacionament dels trens que circulen pel túnel de Plaça de Catalunya, mentre que les vies 11, 12, 13 i 14 s’utilitzaran per a les circulacions del túnel de Passeig de Gràcia. Amb aquesta reorganització, cada túnel disposarà de dues vies per sentit i estacionament indistint per sentit.La solució adoptada planteja una mínima afecció sobre l’actual traçat, ja que la ubicació dels nous aparells de via respectarà l’actual posició dels pilars existents i la situació de les andanes. Així mateix, es milloraran les condicions actuals de circulació amb una modificació dels diferents traçats de les vies en els accessos a l’estació, el que a més permetrà eliminar una limitació temporal de velocitat existent en l’inici dels túnels cap a Plaça de Catalunya i Passeig de Gràcia.Les operacions tècniques en la infraestructura i la superestructura es realitzaran tant a la capçalera sud (costat de L’Hospitalet de Llobregat) com en la Nord (costat Barcelona). A la banda sud consistiran en l’aixecament dels desviaments existents i la seva reubicació segons la nova configuració, mentre que en el costat nord, a més d’actuar sobre els desviaments, es renovarà completament la via. Pel que fa al sistema d’electrificació, s’adaptarà la catenària existent a la nova configuració del feix de vies. Així mateix, es realitzaran actuacions en vestíbuls i andanes per reordenar els accessos i els fluxos de viatgers, així com els encaminaments.Mínima afectacióAdif ha dissenyat un pla per a l’execució de les obres amb la premissa de mantenir en tot moment un mínim de dues vies en servei (una per sentit de circulació) per a cada un dels dos túnels. Aquest pla contempla que els treballs es realitzin a la banda nocturna de manteniment, en caps de setmana i en èpoques de menys demanda per reduir les afectacions al trànsit.Aquestes obres es completaran amb una altra actuació que inclourà les instal·lacions de seguretat i comunicacions, consistents en l’adaptació del enclavament (equipament que gestiona els moviments en l’àmbit de l’estació), i del sistema de senyalització per garantir la funcionalitat de les noves instal·lacions. Els treballs s’executaran de forma coordinada amb les obres de via i electrificació que s’han adjudicat.

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb